Office-program i webbläsare

Förutom e-post och kalender kan du även använda vanliga Office-program i webbläsaren, som textbehandling (Word Online), tabellkalkyl (Excel Online) eller PowerPoint (PowerPoint Online). Observera att dokumenten sparas på nätet i Microsoft 365-molntjänst. Du kan dock ladda ner dem på din egen dator för lokal redigering. Om användning av e-post i webbläsare finns en instruktion här och om användning av kalender i webbläsare här.

Detta är också det enda sättet att använda Office-program om du inte har någon hemanvändarlicens till Office ProPlus-paketet.

Mer om universitetets Microsoft 365-avtal och de licensnivåer som ingår i den kan läsas i denna instruktion.

Office Online fungerar via adressen https://www.helsinki.fi/office365

I detta exempel redigeras en Word-fil i webbläsaren, men du kan redigera även andra Office-dokument på samma sätt.

Öppna och redigera dokument

• Klicka på appstartaren (s.k. våfflan) i det övre vänstra hörnet. Klicka på Word i menyn som öppnas.
    • I fönstret som öppnas kan du välja vilket dokument du vill redigera. På den översta raden (1) kan du öppna ett tomt dokument eller en färdig dokumentmall. På nästa rad (2) visar Word de dokument som rekommenderas för dig. Längst ner (3) finns flera alternativ.
    • Verktygsfältet (1) liknar det i vanliga Word. Längre upp vid Simplified Ribbon (2) kan du välja att visa ett enklare eller mer komplett verktygsfält. Observera att Word Online sparar ändringarna automatiskt (3).

Spara dokument på egen dator

Du kan ladda ner dokument på din egen dator i olika format för lokal redigering.

• Klicka på File i verktygsfältet.
    • Klicka på Save As.
    • Välj i vilket format du vill ladda ner dokumentet. I detta exempel sparas dokumentet som en PDF-fil på egen dator. Klicka på Download as PDF.
    • Klicka på Download.
    • Välj Save File (1) och klicka sedan OK (2).
    • Välj var du vill spara filen och klicka på Save.

Dela filer

• Klicka på File i verktygsfältet.
    • Klicka på Share.
    • Klicka på Share with People.
    • Skriv början på namnet eller e-postadressen i adressfältet (1). Programmet föreslår passande personer (2). Välj en person genom att klicka på namnet.
    • Om du vill dela dokumentet samtidigt med flera personer klicka på Add another (1). När du är färdig, klicka på Send (2).
    • De valda personerna får en länk till sin-post via vilken de kan se och redigera dokumentet.

Microsofts instruktioner

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?