Postitustarrojen tulostaminen (Word 2013)

Tässä ohjeessa kuvataan tarra-arkkien tulostaminen Word 2013 -ohjelmasta. Kun tulostat tarroja esimerkiksi joukkokirjeitä varten, vastaanottajien tiedot kannattaa tallentaa ensin Excel-taulukkoon.

Tarrojen tulostamisessa on kaksi vaihetta 

Ohjeet löydät Tarkka ohje -välilehdeltä

  1. Muokkaa tarra-arkin asetukset kuntoon
  2. Tuo osoitteisto tarra-arkille

Tarra-arkin asetukset

Aloita tarkistamalla tulostettavan tarra-arkin koko:

  • Avaa tyhjä Word-tiedosto.
  • Avaa MAILINGS (Postitukset) > Start Mail Merge (Aloita yhdistäminen) > Labels (Tarrat).

Tarrojen tekeminen wordissa

  • Officessa on valmiina useita tarrapohjia. Valitse niistä sopiva tai lähin sopiva lähtökohdaksi. Tarrojen pakkauksessa on yleensä koodi, jonka avulla Wordista voi valita oikean pohjan.

Valmis tarrapohja

  • Voit saada virheilmoituksen.

Virheilmoitus
tai

Virheilmoitus 2

  • Jatka virheilmoituksesta huolimatta seuraavasti:
  • Valitse tarrapohja, joka vastaa suunnilleen tarpeitasi.
  • Tässä esimerkissä sopivaa valmista pohjaa ei ole, joten asetuksia on muokattava itse.
  • Lähtökohdaksi on valittu A4-kokoinen tarrapohja, josta saadaan tulostettua kahdeksanrivinen tarra, jossa on kolme tarraa rivillä.

Valmis tarrapohja

  • Valitse Details... (Lisätietoja...).
  • Muuta marginaalit ja tarrojen leveys sopiviksi.
  • Muista muuttaa tarran nimi sellaiseksi, että löydät sen myöhemmin.

Tarran muokkaaminen

  • Valitse OK.

Oman tarran tieddot

Tarrapohja on nyt valmis.

Osoitteiston tuominen tarroille

Seuraavassa vaiheessa tarrapohjaan syötetään tiedot. Helpoiten tämä tapahtuu tuomalla tiedot Excel-taulukosta. Tässä esimerkissä taulukossa on neljä saraketta. Sarakkeet kannattaa nimetä kuvaavasti, esimerkiksi Etunimi, Sukunimi, Osoite, Postinumero.

  • Avaa Mailings (Postitukset) > Start Mail Merge (Aloita yhdistäminen) > Labels (Tarrat).
    Tietojen tunti excelistä
  • Etsi edellä luotu tarrapohja.
  • Napsauta OK.
    tarrojen luominen
  • Avaa Select Recipients (Valitse vastaanottajat) > Use an Existing List (Käytä aiemmin luotua luetteloa...).Tietojen tuonti valmiista listasta

     

  • Etsi osoitetiedot sisältävä Excel-taulukko.
  • Napsauta Open (Avaa).
    tarrat exceistä
     

 

  • Napsauta OK.
    Excel-taulukko
  • Klikkaa ensimmäistä tarraa.
  • Valitse Insert Merge Field (Lisää yhdistämiskenttä).
  • Valitse tarraan tuotava tieto (tässä Etunimi)
    tietojen tumionen excelistä
     
  • Toista niin kauan, että osoitetarrassa on kaikki tarvittavat tiedot. Muista lisätä välilyönnit ja rivinvaihdot.
  • Ensimmäisessä tarrassa on malli, jonka mukaan tarrat tulostuvat, muissa lukee Next Record (Seuraava tietue).
    Tarra-arkki esikatselutilassa

 

  • Klikkaa Update Labels (Päivitä otsikot)
    .Tarra-arkin päivittä,inen

     

  • Klikkaa Preview Results (Esikatsele tuloksia).
    Tarrojen esikatselu
     

 

  • Voit siirtyä tarrasta toiseen nuoli-ikoneilla.
    Tarrojen esikatselu
     

 

  • Kun olet valmis napsauta Finish & Merge (Viimeistele yhdistäminen).Tarrojen luominen

     

  • Valitse Print Documents... (Tulosta asiakirjat...).Tarrojen tulostaminen

     

  • Voit tulostaa kaikki tarrat tai vain osan niistä.
    Tulostaminen

Give feedback

The instructions site of the University of Helsinki's IT Helpdesk helps you with IT-related issues related to your work. Let us know how we can improve our instructions. We greatly appreciate your feedback!

How would you improve these instructions?
Back to top