ID Point on tunnistuspalvelu, jonka avulla yliopistolaiset voivat helposti ja turvallisesti käyttää henkilötunnistusta vaativia palveluita puhelimitse. Tunnistautua voit kaikilla kampuksilla ja useilla etäpisteillä.
Löydät ID Pointin kaikilta kampuksilta ja useilta etäpisteiltä. Käy tunnistautumassa lähimmässä ID Point -tunnistuspisteessä. Tämän jälkeen voit asioida tunnistusta vaativissa palveluissa, kuten esimerkiksi tietotekniikkakeskuksen Helpdeskin kanssa käyttäjätunnuksia koskevissa asioissa.
- Katso myös salasananvaihto-ohjeet (unohtuneen salasanan voi vaihtaa itsepalveluna tunnistautumalla verkkopankkitunnuksilla)
- Mikäli ID Point- tunnustautuminen ei sovellu, olethan yhteydessä IT-Helpdeskiin, josta voidaan tarjota vaihtoehtoinen tapa tunnistautua.
Tunnistat ID Pointin tästä logosta:
Pikaohje
Sisällysluettelo
Miten ID Point toimii?
Useimmissa käyttäjätunnukseen liittyvissä pulmissa Helpdeskin on ensin voitava luotettavasti tunnistaa soittaja. Asian voi ratkaista ID Point –palvelun avulla seuraavasti:
- Mene lähimpään ID Point -tunnistuspisteeseen.
- Esitä henkilöllisyystodistuksesi ID Point -virkailijalle.
- Saat kertakäyttöisen numerosarjan, joka on voimassa 24 tuntia.
- Soita IT-Helpdeskiin (02 941 55555), kerro asiasi ja pyydettäessä kerro saamasi numerosarja.
- Tämän jälkeen voit jatkaa asiointia IT-Helpdeskin kanssa kuin olisit juuri näyttänyt heille henkilöllisyystodistuksesi.
ID Point -tunnistuspiste on tietotekniikkakeskuksen ulkopuolinen taho, joka hoitaa vain henkilön tunnistamisen. Pisteellä asioiva henkilö tunnistetaan voimassa olevalla passilla, Schengen-alueen henkilötodistuksella, EU-alueen ajokortilla tai suomalaisella ajokortilla. Tunnistuksen jälkeen saat ID Point -tunnistuskoodin, joka on kertakäyttöinen ja voimassa 24 tuntia. Vanhentunut tai kertaalleen käytetty koodi ei kelpaa tunnistautumiseen, vaan ID Point -tunnistuspisteellä on tällöin asioitava uudelleen.
Tarkista palvelupisteiden aukioloajat Tarkka ohje -välilehdeltä.
Tietotekniikkakeskuksen Helpdesk palvelee omien aukioloaikojensa puitteissa.
Mihin ID Point -koodia voi käyttää?
Helpdesk tarjoaa tällä hetkellä ID Point -koodia vastaan puhelinpalvelua seuraavissa asioissa:
- Unohtuneen salasanan vaihto
- Uuden käyttäjätunnuksen käyttöönotto
- Koskee vain tietotekniikka-asioiden yhdyshenkilön kautta lomakkeella haettua käyttäjätunnusta, jonka käyttöönottoon olet sähköpostitse saanut Helpdeskiltä ohjeet
Tarkka ohje
ID Point -tunnistuspisteet ovat auki omien aikataulujensa mukaan. Tarkista aukioloajat.
- ID Point -palvelupiste toimii jokaisen kirjaston toimipaikan asiakaspalvelupisteen yhteydessä.
- Huomioithan, että ID Point toimii kirjastossa vain asiakaspalveluaikoina.
Huomioi myös saamaasi ID Point -tunnistuskoodin voimassaoloaika. Tarkista siis myös Helpdeskin aukiolot.
ID Point -tunnistuspisteet pääkaupunkiseudulla
Kaisa-talon kirjasto (pääkirjasto)
Fabianinkatu 30, sisääntuloaula (3. kerros), kirjaston ID Point -palvelupiste.
Piste palvelee sekä henkilökuntaa että opiskelijoita.
Kaisa-talon opiskelijapalvelut
Fabianinkatu 30, sisääntuloaula (3. kerros), opiskelijaneuvonnan palvelupiste.
Piste palvelee kaikkia Helsingin yliopiston opiskelijoita.
Opiskelijaneuvonnan palvelupisteistä vain Kaisa-talon pisteellä on ID Point -palvelupiste.
Kumpulan kampuskirjasto
Gustaf Hällströminkatu 2
Physicum
Meilahden kampuskirjasto Terkko Health Hub
Haartmaninkatu 4
2.kerroksessa, kirjaston palvelutiskillä
Viikin kampuskirjasto
Viikinkaari 11 A
Infokeskus Korona
Muut ID Point -tunnistuspisteet
Hyytiälän metsäasema
Hyytiäläntie 124
Korkeakoski
Kilpisjärven biologinen asema
Käsivarrentie 14622
Kilpisjärvi
Lammin biologinen asema
Pääjärventie 320
16900 Lammi
Ruralia-instituutti
Seinäjoki, Kampusranta 9
Tvärminnen eläintieteellinen asema
J.A. Palménin tie 260
Hanko
Värriön tutkimusasema
Ainijärventie 114
Ruuvaoja
Laitosten omat ID Point -tunnistuspisteet
Alla listatut pisteet eivät ole julkisessa käytössä. Pisteillä asiointi on useimmissa tapauksissa rajattu laitoksen henkilökuntaan. Kysy lisää omalta laitokseltasi.
Video-ohje
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?