Ohjeita tietokoneen hankkimiseen ja vaihtamiseen

Tässä ohjeessa annetaan ohjeita tietokoneen hankkimisprosessiin ja vaihtamiseen. Koska käyttötarpeita ja koneita on niin moneen lähtöön, emme voi antaa tarkkoja ohjeita, mutta olemme keränneet tähän vinkkejä erilaisiin tilanteisiin. 

Ohjeita koneen vaihtoon

Tämä ohje tulee myös uuden koneen mukana: 

Windows & Cubbli

Mac

Päivitetty kesäkuussa 2021

Tarkempia ohjeita Tarkka ohje -välilehdellä

Miten tilaan uuden koneen?

Kun tarvitset uuden tietokoneen, lue tarkemmat ohjeet Flammasta kohdasta Näin hankit tietokoneen

Yhteydenotossa tulisi mainita vähintään seuraavat tiedot:

  • Tilattavan koneen tiedot (toivottu malli ja mahdolliset optiot, esimerkiksi telakka)
  • Kuka vahvistaa tilauksen (vahvistus yksikön hankinnoista päättävältä taholta)
  • Tulosyksikön tunnus (esim. H900)
  • WBS-koodi (esim. H900 / 900125), tieto miltä tililtä laite maksetaan, tämä nopeuttaa laskun käsittelyä
  • Loppukäyttäjän (kenelle kone tulee) tiedot: nimi, sähköposti, rakennus/huoneen numero sekä puhelinnumero
  • Nykyisen tietokoneen nimi (löytyy ns. yliopistovalikon yläosasta), helpottaa vaihtoprosessia

Uuden koneen käyttöönotossa huomioitavaa

HUOM! Kirjaudu ensimmäisen kerran langallisessa HY:n verkossa!
Langaton verkko EI TOIMI ensimmäisessä kirjautumisessa.

Näin kytket uuden tietokoneesi

Tutustu näihin ohjeisiin rauhassa. Kaikissa kysymyksissä voit ottaa yhteyttä Helpdeskiin

Huomioita

  • Tietokoneen virtanäppäin voi olla myös tietokoneen sivussa.
  • Näytön voi kytkeä usealla liittimellä. Kytke näyttö sillä liittimellä, joka sinulla on käytössäsi. Mikäli kytkentä ei onnistu tai tarvitset adapterin, ota yhteys Helpdeskiin.
  • Telakat voivat olla erinäköisiä, mutta kaikissa on tarvitsemasi portit. 
  • Telakassa voi olla useampi samanlainen portti, mutta käyttötarkoitus eri.
  • Mikäli verkkoyhteys ei toimi tai kuvaa ei tule näyttöön, odota hetki rauhassa ajurien asennusta. Jos ei vieläkään toimi, kokeile kytkeä kaapeli toiseen samanlaiseen porttiin.
  • Smartcard-tulostimien sekä ohjelmien asentuminen automaattisesti voi kestää muutaman työpäivän. Pidä siis kone kytkettynä verkkojohdolla säännöllisesti.

Liitä näppäimistö ja hiiri (USB)

Kytke verkkokaapeli 

Verkkokaapeli (RJ-45) ja verkkoportti

 

Kytke näyttö 

Näyttökaapeleita voi olla useita erilaisia. Tässä esitelty yleisimmät uusissa näytöissä käytetyt (vasemmalta): HDMI, Display Port ja USB-C

Kytke koneen ja näytön virtajohdot

Koneen päivitys yliopiston ulkopuolella

Käytä tietoturvallista VPN-yhteyttä aina yliopiston ulkopuolisissa verkoissa. Ohjelmat ja tietoturva pysyvät tällöin päivitettynä.

Langattomat yhteydet (eduroam)

Eduroam on valmiiksi asennettuna. Käytä kirjautuessa tunnustasi muodossa tunnus@helsinki.fi (esim. rkeskiva@helsinki.fi). 

Lue lisää langattomista yhteyksistä yliopistolla

Tietojen siirto vanhalta koneelta

Käyttäjä on itse vastuussa tietojen siirrosta vanhalta koneelta uudelle.

  • Verkkoasemille (Z-, P- ja mahdollisille muille verkkoasemille) tiedot ovat verkossa ja tulevat automaattisesti näkyviin uudella koneella. Normaalisti kotihakemisto on käytössäsi, kun kirjaudut koneelle. Joissakin tapauksissa kotihakemisto on mapattava (otettava käyttöön) manuaalisesti. Käytännössä tämä koskee kotihakemiston etäkäyttöä kotikoneelta.
  • Tietokoneelle tallennetut (yleensä LocalData / HY-DATA-kansio) on siirrettävä itse. Sen voi tehdä esim. verkkolevyn tai USB-muistin avulla. 
  • Onko sinulla nettiselaimellasi tallennettuna kirjainmerkkejä, joita haluat jatkossakin käyttää? Katso ohjeet kirjainmerkkien siirtämiseen

Huomioi, että ohjelmien asetukset eivät siirry uudelle koneelle automaattisesti. Jos käytössäsi on sähköpostin salauksessa käytettävä S/MIME-varmenne, niin sinun on siirrettävä varmenne uuteen koneeseen. Katso ohje Sähköpostin S/MIME -salaus.

Lisäohjelmien asentaminen

Tietotekniikkakeskus asentaa toimittamiinsa työasemiin ja kannettaviin valmiiksi yleisimmin käytetyt ohjelmat. Voit asentaa monia yleisiä lisäohjelmia itse Software Centeristä.

Vanhojen laitteiden kierrätys

Kun olet saanut vaihdettua uuteen koneeseen, tilaa vanhalle laitteelle nouto Helpdeskistä. Lue lisää laitteiden kierrättämisestä.

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?
Takaisin ylös