Återställning av MFA-autentiseringsmetoder

Om MFA-autentisering av någon anledning misslyckas, kan du återställa autentiseringsmetoderna enligt denna instruktion.

Problem uppstår ofta om man bara använder autentisering via telefon och MFA noterar ett fel. Använd för säkerhets skull också andra autentiseringsmetoder. Då förhindras inte autentisering av att du till exempel tappar bort din telefon eller byter nummer.

Anvisningar för hur du lägger till och hanterar autentiseringsmetoder finns här.

    • Logga in på https://mfa.it.helsinki.fi
    • Logga in i Suomi.fi-tjänsten.
    • Identifiera dig med hjälp av nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
    • Gå tillbaka till Helsingfors universitets tjänst för användarnamn.
    • Klicka på Återställ metoder för MFA. Kom ihåg att logga ut.
    • Vänta en stund. Nästa gång du loggar in kan du definiera nya autentiseringsmetoder.
    • Logga in på https://mfa.it.helsinki.fi
    • Klicka på Logga in med Suomi.fi (Login using Suomi.fi).
    • Välj autentiseringsmetod.
    • Klicka på Fortsätt till tjänsten.
    • Klicka på Återställ metoder för MFA.
    • En begäran om återställning har skickats (1). Klicka på Logga ut (2).
      Vänta en stund. Nästa gång du loggar in kan du definiera nya autentiseringsmetoder.

    Ge respons

    Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

    Hur skulle du förbättra denna instruktion?
    Tillbaka upp