Vanhat OpenVPN-yhteydet poistuvat käytöstä 31.10.2022 – siirry käyttämään uusia yhteyksiä

12.10.2022 - 11.43
Ingress

Tietotekniikkakeskus uudisti yliopiston OpenVPN-palvelua vuonna 2021 uusilla uh-vpn-allroute ja uh-vpn-helsinkifi-only-yhteyksillä, jotka korvasivat vanhat hy- ja hy-tun-yhteydet (Mac-koneilla HY-VPN ja HY-TUN-yhteydet). Poistamme vanhat OpenVPN-yhteydet lopullisesti käytöstä 31.10.2022.

HelsinkUni-verkon käyttöönoton myötä työskentelysi helpottuu, koska yhteys muodostuu automaattisesti, eikä sinun tarvitse erikseen kirjautua eduroamin tavoin verkkoon yliopiston tunnuksillasi. Koska HelsinkiUni-verkko on laitesidonnainen, sinun ei myöskään tarvitse kirjautua uudelleen verkkoon tai asentaa uutta profiilia eduroamin tavoin esimerkiksi käyttöönoton yhteydessä tai yliopiston salasanasi vaihtuessa.

Jos vanhat hy- ja hy-tun (Windows) tai HY-VPN/HY-TUN (Mac) -yhteydet ovat edelleen näkyneet OpenVPN-ikonin alla tehtäväpalkissasi tai mobiililaitteessasi, olet todennäköisesti käyttänyt yhteyksiä kotikoneellasi tai muulla laitteella, joka ei ole yliopiston keskitetyn ylläpidon piirissä.

Saat tietotekniikkakeskukselta sähköpostiviestin toimintaohjeineen, jos olet lokiemme mukaan käyttänyt vanhoja OpenVPN-yhteyksiä aikavälillä 22.8.–16.9.2022. Voit jo nyt siirtyä käyttämään uusia yhteyksiä seuraavien ohjeiden mukaisesti.

Windows-kotikoneet:

Mac-kotikoneet:

Android-laitteet:

iOS-laitteet:

Linux:

Jos tarvitset lisätukea OpenVPN-yhteyden muodostamisessa, olethan yhteydessä yliopiston IT-Helpdeskiin: