Gamla OpenVPN-anslutningar kommer att inaktiveras den 31 oktober 2022 – byt till nya anslutningar

12.10.2022 - 11.49

IT-centret förnyade universitetets OpenVPN-tjänst år 2021 med nya uh-vpn-allroute och uh-vpn-helsinkifi-only-anslutningar, som ersatte de gamla hy- och hy-tun-anslutningarna (för Mac-datorer HY-VPN och HY-TUN-anslutningarna). De gamla OpenVPN-anslutningarna inaktiveras permanent den 31 oktober 2022.

Om de gamla hy- och hy-tun (Windows) eller HY-VPN/HY-TUN (Mac) -anslutningarna fortfarande har synts under OpenVPN-ikonen i aktivitetsfältet eller i din mobila enhet, har du troligen använt anslutningarna på din hemdator eller någon annan apparat som inte omfattas av universitetets centraliserade underhåll.

Du får ett e-postmeddelande med anvisningar från IT-centret, om du enligt våra loggar har använt gamla OpenVPN-anslutningar under perioden 22.8–16.9.2022. Du kan redan nu övergå till de nya anslutningarna enligt nedanstående anvisningar.

Windows-hemdatorer:

Mac-hemdatorer:

Android-enheter:

iOS-enheter:

Linux:

Om du behöver ytterligare hjälp med att upprätta en OpenVPN-anslutning, kontakta universitetets IT-Helpdesk: