IT-centret förnyade universitetets OpenVPN-tjänst år 2021 med nya uh-vpn-allroute och uh-vpn-helsinkifi-only-anslutningar, som ersatte de gamla hy- och hy-tun-anslutningarna (för Mac-datorer HY-VPN och HY-TUN-anslutningarna). De gamla OpenVPN-anslutningarna inaktiveras permanent den 31 oktober 2022.
Om de gamla hy- och hy-tun (Windows) eller HY-VPN/HY-TUN (Mac) -anslutningarna fortfarande har synts under OpenVPN-ikonen i aktivitetsfältet eller i din mobila enhet, har du troligen använt anslutningarna på din hemdator eller någon annan apparat som inte omfattas av universitetets centraliserade underhåll.
Du får ett e-postmeddelande med anvisningar från IT-centret, om du enligt våra loggar har använt gamla OpenVPN-anslutningar under perioden 22.8–16.9.2022. Du kan redan nu övergå till de nya anslutningarna enligt nedanstående anvisningar.
Windows-hemdatorer:
- Installera de nya OpenVPN-anslutningsalternativen uh-vpn-allroute och uh-vpn-helsinkifionly enligt IT-Helpdeskens anvisningar.
- Om du redan har installerat OpenVPN-programvaran kan du hoppa över punkterna om installation i anvisningarna och fortsätta med att ladda ner installationsfiler från ”Nedladdning av installationsfiler, punkt 2” och ”Att installera konfiguration”.
Mac-hemdatorer:
- Installera de nya OpenVPN-anslutningsalternativen uh-vpn-allroute och uh-vpn-helsinkifionly enligt IT-Helpdeskens anvisningar.
- Om du redan har installerat Tunnelblick (OpenVPN-programmet för Mac-datorer) på din Mac kan du fortsätta att installera anslutningar från avsnittet ”Ladda de nödvändiga konfigurationsfilerna” i hjälpen.
Android-enheter:
iOS-enheter:
Linux:
- Om du har en Linux-dator hemma, ladda ner de nya konfigurationsfilerna under länkarna nedan och installera dem i enlighet med ditt operativsystem eller ditt VPN-program:
Om du behöver ytterligare hjälp med att upprätta en OpenVPN-anslutning, kontakta universitetets IT-Helpdesk:
- Tfn (9–15): 029 41 55 555 (lna/msa)
- E-post: helpdesk@helsinki.fi
- Chatt: https://helpdesk.it.helsinki.fi