ID Point

ID Point on tunnistuspalvelu, jonka avulla yliopistolaiset voivat helposti ja turvallisesti käyttää henkilötunnistusta vaativia palveluita puhelimitse. Tunnistautua voit kaikilla kampuksilla ja useilla etäpisteillä.

Löydät ID Pointin kaikilta kampuksilta ja useilta etäpisteiltä. Käy tunnistautumassa lähimmässä ID Point -tunnistuspisteessä. Tämän jälkeen voit asioida tunnistusta vaativissa palveluissa, kuten esimerkiksi tietotekniikkakeskuksen Helpdeskin kanssa käyttäjätunnuksia koskevissa asioissa.

Tunnistat ID Pointin tästä logosta:

""

    Miten ID Point toimii?

    Useimmissa käyttäjätunnukseen liittyvissä pulmissa Helpdeskin on ensin voitava luotettavasti tunnistaa soittaja. Asian voi ratkaista ID Point –palvelun avulla seuraavasti:

    1. Mene lähimpään ID Point -tunnistuspisteeseen.
    2. Esitä henkilöllisyystodistuksesi ID Point -virkailijalle.
    3. Saat kertakäyttöisen numerosarjan, joka on voimassa 24 tuntia.
    4. Soita IT-Helpdeskiin (02 941 55555), kerro asiasi ja pyydettäessä kerro saamasi numerosarja.
    5. Tämän jälkeen voit jatkaa asiointia IT-Helpdeskin kanssa kuin olisit juuri näyttänyt heille henkilöllisyystodistuksesi.

    ID Point -tunnistuspiste on tietotekniikkakeskuksen ulkopuolinen taho, joka hoitaa vain henkilön tunnistamisen. Pisteellä asioiva henkilö tunnistetaan voimassa olevalla passilla, Schengen-alueen henkilötodistuksella, EU-alueen ajokortilla tai suomalaisella ajokortilla. Tunnistuksen jälkeen saat ID Point -tunnistuskoodin, joka on kertakäyttöinen ja voimassa 24 tuntia. Vanhentunut tai kertaalleen käytetty koodi ei kelpaa tunnistautumiseen, vaan ID Point -tunnistuspisteellä on tällöin asioitava uudelleen.

    Tarkista palvelupisteiden aukioloajat Tarkka ohje -välilehdeltä.
    Tietotekniikkakeskuksen Helpdesk palvelee omien aukioloaikojensa puitteissa

    Mihin ID Point -koodia voi käyttää?

    Helpdesk tarjoaa tällä hetkellä ID Point -koodia vastaan puhelinpalvelua seuraavissa asioissa:

    1. Unohtuneen salasanan vaihto
    2. Uuden käyttäjätunnuksen käyttöönotto

    ID Point -tunnistuspisteet ovat auki omien aikataulujensa mukaan. Tarkista aukioloajat.

    • ID Point -palvelupiste toimii jokaisen kirjaston toimipaikan asiakaspalvelupisteen yhteydessä.
    • Huomioithan, että ID Point toimii kirjastossa vain asiakaspalveluaikoina.

    Huomioi myös saamaasi ID Point -tunnistuskoodin voimassaoloaika. Tarkista siis myös Helpdeskin aukiolot. 

    ID Point -tunnistuspisteet pääkaupunkiseudulla

    Kaisa-talon kirjasto (pääkirjasto)
    Fabianinkatu 30, sisääntuloaula (3. kerros), kirjaston ID Point -palvelupiste.
    Piste palvelee sekä henkilökuntaa että opiskelijoita.

    Kaisa-talon opiskelijapalvelut
    Fabianinkatu 30, sisääntuloaula (3. kerros), opiskelijaneuvonnan palvelupiste.
    Piste palvelee kaikkia Helsingin yliopiston opiskelijoita.
    Opiskelijaneuvonnan palvelupisteistä vain Kaisa-talon pisteellä on ID Point -palvelupiste.

    Kumpulan kampuskirjasto
    Gustaf Hällströminkatu 2
    Physicum

    Meilahden kampuskirjasto Terkko Health Hub
    Haartmaninkatu 4
    2.kerroksessa, kirjaston palvelutiskillä

    Viikin kampuskirjasto
    Viikinkaari 11 A
    Infokeskus Korona
     

    Muut ID Point -tunnistuspisteet

    Hyytiälän metsäasema
    Hyytiäläntie 124
    Korkeakoski

    Kilpisjärven biologinen asema
    Käsivarrentie 14622
    Kilpisjärvi

    Lammin biologinen asema
    Pääjärventie 320
    16900 Lammi

    Ruralia-instituutti
    Seinäjoki, Kampusranta 9

    Tvärminnen eläintieteellinen asema
    J.A. Palménin tie 260
    Hanko

    Värriön tutkimusasema
    Ainijärventie 114
    Ruuvaoja

    Laitosten omat ID Point -tunnistuspisteet

    Alla listatut pisteet eivät ole julkisessa käytössä. Pisteillä asiointi on useimmissa tapauksissa rajattu laitoksen henkilökuntaan. Kysy lisää omalta laitokseltasi.

     

    Anna palautetta

    Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

    Kuinka parantaisit ohjeistusta?
    Takaisin ylös