Helpottaaksemme uusien IT-ohjeiden löytämistä olemme koonneet tälle sivulle linkit edellisessä kuussa kirjoitettuihin uusiin IT-ohjeisiin sekä ohjeisiin, joihin on tehty laajoja päivityksiä. Päivitetyissä ohjeissa on listattu ohjeet, joiden päivitykset vaikuttavat oleellisella tavalla ohjelmien tai palveluiden käyttöön ja käyttäjien toimintaan. Näiden lisäksi teemme jatkuvasti ohjeisiin pienempiä päivityksiä, tarkennuksia ja korjauksia, joita tähän ei ole listattu. Sivulta löydät myös tietoa ajankohtaisista IT-asioista sekä vinkkejä, jotka helpottavat työskentelyäsi. Lisäksi näytämme yleistä tilastotietoa ohjesivuston ja IT-Helpdeskin käytöstä.
Sivu on toistaiseksi vain suomeksi ja kehitämme sen sisältöä käyttäjien toiveiden perusteella, joten annathan palautetta sivun alalaidan palautepainikkeen kautta. Huomioithan, että palautelomakkeen kautta emme tarjoa neuvontaa.
Uudet ohjeet
- Kevyttunnus
Ohje muutettu uuden Kamu-jäsenyysrekisterin käyttöä vastaavaksi. - Kielivalinnat yliopiston järjestelmissä
- Majordomo - ohjeita ylläpitäjälle
Ohjeistus uudistettu sekä uusi osio MajorCold, jossa voidaan itse vaihtaa ylläpitäjä sekä ylläpidon salasana. - Webropol - kysely ja raportointityökalu
- Zoom: Webinaarilisenssi
Lisätty tiedot Zoom Eventsistä.
Päivitetyt ohjeet
- Eduroam-verkon asennus yliopiston Mac-koneilla
- Etäkäytettävät työpöydät (VDI)
- Mac-käyttäjä: Vaihda salasanasi näin!
- Umpio-tallennustila
Poistetut ohjeet
- GnuPG-ohjeet.
Yliopistolla MS-käyttäjille suositeltava on OME (Microsoft 365 Message crypting) henkilökohtaiseen viestintään. Mikäli tarvitset lähettää suojattuja viestejä palveluosoitteisiin (esim. Helpdeskiin), käytä Securemail-palvelua.
Voit käyttää edelleen GnuPG:tä mutta emme tue sitä ohjeilla.
Päivitetyissä ohjeissa on listattu ohjeet, joiden päivitykset vaikuttavat oleellisella tavalla ohjelmien tai palveluiden käyttöön ja käyttäjien toimintaan. Näiden lisäksi teemme jatkuvasti ohjeisiin pienempiä päivityksiä, tarkennuksia ja korjauksia, joita tähän ei ole välttämättä listattu.
Ajankohtaista
Webropol-kyselytyökalu yliopistolaisten käytössä
Tietotekniikkakeskus toi Webropol-kyselytyökalun kaikkien yliopistolaisten käyttöön vuoden 2025 joulukuun alussa. Webropol on kotimainen kyselytyökalu, jonka avulla voit helposti luoda verkkokyselyitä, kerätä palautetta ja analysoida tuloksia. Webropolia voivat käyttää kaikki yliopistolaiset, joilla on yliopiston käyttäjätunnukset. Lue lisää IT-Helpdeskin ohjeesta.
Digiturva yliopistolla nyt - digiturvakatsaus 4/2025 julkaistu
Digiturva yliopistolla nyt on ajankohtaiskatsaus yliopiston tietoturvaan ja digitaaliseen turvallisuuteen liittyvistä asioista. Katsaus ilmestyy 4 kertaa vuodessa Flammassa ja Opiskelu-palvelussa. Katsauksessa käydään läpi ajankohtaisia poimintoja Kyberturvallisuuskeskuksen julkaisuista sekä yliopiston digiturvakuulumisia. Lue Digiturva yliopistolla nyt - digiturvakatsaus 4/2025 Flammasta (vaatii kirjautumisen).
Vanhat Mac-tietokoneet poistetaan käytöstä 31.1.2026 – palauta vanha Mac-laitteesi mahdollisimman pian!
Tietotekniikkakeskus poistaa käytöstä vanhat yliopiston Mac-tietokoneet, joiden tuki on päättynyt ja joille ei voi asentaa vuoden 2025 syksyllä julkaistavaa macOS Tahoe 26 -käyttöjärjestelmää. Vanhojen, tuen ulkopuolelle jäävien yliopiston Mac-koneiden käyttö estetään keskitetysti 31.1.2026 klo 16. Vanhat Mac-laitteet poistetaan yliopiston käytöstä, koska Apple ei enää tue niitä, eivätkä ne saa tärkeitä tietoturvapäivityksiä. Lue Flammasta ohjeet miten toimit, jos laitteesi ei tue macOS Tahoe 26 -käyttöjärjestelmää (vaati kirjautumisen).
Kuukauden vinkki
Zoom Events -alustalla järjestät suuret ja moniosaiset tapahtumat helposti
Helsingin yliopisto hankki loppuvuodesta 2025 Zoom Events -erikoislisenssin, joka mahdollistaa erilaisten suurien ja moniosaisten tapahtumien järjestämisen yliopiston Zoom-palvelussa. Näitä voivat olla esimerkiksi yksi- tai monipäiväiset hybridi- tai etäseminaarit, messut tai koulutukset. Lue lisää IT-Helpdeskin ohjeesta ja Flamman tiedotteesta (vaatii kirjautumisen).
Tilastoja marraskuulta 2025
IT-Helpdeskin ohjesivuston viisi luetuinta ohjetta marraskuussa 2025:
- EduVPN Helsingin yliopistolla (1 965 kävijää).
- Käyttäjätunnukset (1 380 kävijää).
- Opiskelijan käyttäjätunnuksen aktivointi (1 156 kävijää).
- Yliopistolaisen tietoturvatesti (1 118 kävijää).
- Microsoft 365 -palvelut (943 kävijää).
- IT-ohjeiden katselukertoja oli marraskuussa 47 390 kertaa.
- Ohjesivujen kautta on annettu palautteita, korjausehdotuksia tai ohjetoiveita marraskuussa 15 kertaa.
- IT-Helpdeskiin lähetettiin tukipyyntöjä marraskuussa 4 427 kertaa.
- IT-Helpdeskin ratkaisemia tukipyyntöjä oli marraskuussa 4 895 kertaa.
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?