Eduroam-vianetsintä

Langattomiin verkkoihin liittyminen pitäisi olla yksinkertaista ja helppoa. Silti aina ei vaan toimi. Syynä voi olla vaihtunut salasana tai muu ongelma koneella. Tässä ohjeessa neuvomme muutamia keinoja, joilla voit kokeilla korjata langattoman verkon ongelmia. Mikäli et onnistu näiden ohjeiden avulla, olethan yhteydessä IT-Heldpeskiin.

Eduroamista ja muista langattomista verkoista kerrotaan tarkemmin langattomat verkot -kokoomasivulla.

    Windows 10 vinkit

    Sertifikaatin asennus

    1. Varmista, että kone on kiinni yliopiston verkossa (lankaverkko tai VPN-yhteys).
    2. Etsi haulla eduroam settings fix (1). Klikkaa ikonia (2).
    3. Klikkaa Uninstall.
    4. Odota. Kun teksti on vaihtunut, klikkaa Install.
    5. Yhdistä kone eduroamiin uudelleen ohjeen mukaisesti.

    Lisää vianetsintäohjeita

    Jos kirjautuminen ei onnistu, tarkista, että:

    1. käyttäjätunnus on oikeassa muodossa (tunnus@helsinki.fi, esim. rkeskiva@helsinki.fi )
    2. käyttäjätunnuksessa ei ole ylimääräisiä välilyöntejä (etenkin mobiililaitteilla ylimääräisiä merkkejä tulee helposti)
    3. olet asentanut profiilin cat.eduroam.orgin kautta (Helpdeskin asennusohje)

    Salasanan vaihdon jälkeen Windows 10:n eduroam ei toimi

    Poista eduroam-asetukset tämän ohjeen mukaisesti (TARKKA OHJE -välilehdellä).

    Salasanan vaihdon jälkeen macin tai Linuxin eduroam ei toimi

    Päivitä eduroam-salasana tämän ohjeen mukaisesti

    Salasanan vaihdon jälkeen iOS-laitteen eduroam ei toimi

    Poista eduroam-profiili laitteesta tämän ohjeen mukaisesti

    Jos ongelma ei ratkea näillä ohjeilla, ota yhteyttä Helpdeskiin.

    Etkö pääse enää kirjautumaan langattomiin verkkoihin?

    Vierailijat voivat käyttää HelsinkiUni Guest -vierailijaverkkoa

    Yliopistolainen: käytä eduroam-verkkoa omilla tunnuksillasi!

     

    HUOM! Eduroam vaatii käyttäjätunnuksen muodossa kayttajatunnus@helsinki.fi (esim. rkeskiva@helsinki.fi). Pelkkä päätteetön käyttäjätunnus (esim. rkeskiva) ei toimi.

    Yliopiston käyttäjätunnuksen salasanan vaihdon jälkeen sinun on tunnistauduttava uudestaan eduroamiin!

    Lue ohje eduroam-verkkoon yhdistämisestä

    Anna palautetta

    Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

    Kuinka parantaisit ohjeistusta?
    Takaisin ylös