Eduroam-felsökning

Närmare information om eduroam och trådlösa nätverk finns i denna Helpdesk-instruktion.

WINDOWS 10

Installera certifikatet:

  • Om du använder din hemdator, installera eduroam-certifikatet enligt dessa instruktioner.
  • Om du använder universitetets bärbara Windows-dator, kör "Eduroam settings FIX” via Software Center. Eduroam settings fix tar bort och återinstallerar eduroam-profilen.
  1. Säkerställ att datorn är ansluten till det trådbundna nätverket.
  2. Sök programmet eduroam settings fix (1). Klicka på ikonen (2).
  3. Klicka på Uninstall.
  4. Vänta. När texten har förändrats, klicka på Install.
  5. Återanslut datorn till eduroam enligt denna instruktion.

Instruktioner för felsökning i eduroam-nätverket

Om du inte kan logga in, kontrollera att:

  1. användarnamnet är i rätt format (användarnamn@helsinki.fi, t.ex. rkeskiva@helsinki.fi ELLER användarnamn@ad.helsinki.fi, t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi)
  2. det inte finns extra mellanslag i användarnamnet (särskilt med mobila enheter är det lätt att skriva in extra tecken)
  3. du har installerat din profil via cat.eduroam.org (Helpdesks installationsanvisning)

Eduroam fungerar inte i Windows 10 efter byte av lösenord

Ta bort eduroam-inställningarna enligt denna instruktion (Fliken EXAKT INSTRUKTION)

Eduroam fungerar inte i Mac eller Linux efter byte av lösenord

Uppdatera eduroam-lösenordet enligt denna instruktion

Eduroam fungerar inte i iOS-enheten efter byte av lösenord

Ta bort eduroam-profilen på enheten enligt denna instruktion

Kan du inte längre logga in på trådlösa nätverk?

Använd eduroam-nätverket med ditt eget användarnamn!

OBS! I eduroam måste användarnamnet anges i formen anvandarnamn@ad.helsinki.fi (till exempel rkeskiva@ad.helsinki.fi) ELLER anvandarnamn@helsinki.fi (till exempel rkeskiva@helsinki.fi). Endast ett användarnamn utan domännamn fungerar inte.

Obs! Efter att du bytt lösenord för universitetets användarnamn måste du identifiera dig på nytt i eduroam! Se närmare instruktioner för Windows och Mac.

Läs instruktionen om anslutning till eduroam-nätverket

Om du inte kan lösa problemet med dessa instruktioner, kontakta Helpdesk.

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?
Tillbaka upp