Instruktion som levereras med en ny dator
Snabbinstruktion
Byte av dator i ett nötskal (PDF)
Flerspråkig, uppdaterad juni 2021
Flerspråkig, uppdaterad januari 2024
Mer instruktioner i Detaljerad hjälp flik
Detaljerad hjälp
Hur beställer jag en ny dator?
När du behöver en ny dator, läs närmare instruktioner i Flamma under Så här skaffar du en dator
Ange minst följande uppgifter när du tar kontakt:
- Uppgifter om datorn som ska beställas (önskad modell och eventuella tillval, till exempel dockningsstation)
- Vem bekräftar beställningen (bekräftelse av den som beslutar om enhetens anskaffningar)
- Resultatenhetens kod (t.ex. H900)
- WBS-kod (t.ex. H900/900125) och information om från vilket konto utrustningen betalas, detta påskyndar behandlingen av fakturan
- Uppgifter om slutanvändaren (den som ska använda datorn): namn, e-postadress, byggnad/rumsnummer samt telefonnummer
- Den nuvarande datorns namn (återfinns upptill i universitetsmenyn) underlättar bytesprocessen
Observera när du tar i bruk en ny dator
OBS! Använd HU:s trådbundna nätverk för att logga in första gången!
Det trådlösa nätverket FUNGERAR INTE vid första inloggning.
- Använd alltid en datasäker VPN-anslutning i nätverk utanför universitetet. Då hålls programmen och datasäkerheten uppdaterade.
- Se videoinstruktioner för att ta en ny universitetsdator i bruk (på engelska):
Så kopplar du in din nya dator
Läs dessa instruktioner i lugn och ro. Du kan kontakta IT-Helpdesk i alla frågor.
Observationer
- Skärmen kan kopplas med flera olika anslutningar. Koppla skärmen med den kabel som du använder. Om det inte går att koppla skärmen eller om du behöver en adapter, kontakta IT-Helpdesk.
- Dockningsstationerna kan se olika ut men alla har de portar du behöver.
- Om nätuppkopplingen inte fungerar eller det inte visas en bild på bildskärmen ska du vänta en stund i lugn och ro på installationen av drivrutinerna. Om det fortfarande inte fungerar ska du prova att ansluta kabeln till en annan likadan port.
- Det kan ta några arbetsdagar för Smartcard-skrivaren att installeras automatiskt.
Anslut tangentbord och mus (USB)
Koppla nätverkskabeln
Nätverkskabel (RJ-45) och nätverksport
Koppla skärm
Det kan finnas flera olika skärmkablar. Här visas de kablar som används i de flesta skärmarna: HDMI, Display Port och USB-C
Koppla datorns och skärmens strömkablar
Uppdatering dator utanför universitet
OBS! Använd alltid den datasäkra VPN-anslutningen i nätverk utanför universitetet. Då hålls programmen och datasäkerheten uppdaterade.
Läs mer om nätverk utanför universitetet
Trådlösa förbinder (eduroam)
Eduroam är färdigt installerat. Använd ditt användarnamn i formen användarnamn@helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@helsinki.fi ) vid inloggningen.
Läs mera om trådlösa förbindelsen vid universitetet.
Överföring av data från den gamla datorn
Användare är själv ansvarig för att överföra data från den gamla till den nya datorn.
- Data som lagrats på nätverksdiskarna (Z-, P- och eventuella andra nätverksdiskar) finns på nätet och visas automatiskt i den nya datorn. Normalt har du tillgång till hemkatalogen när du loggar in på datorn. I vissa fall måste hemkatalogen mappas (tas i bruk) manuellt. Detta gäller i praktiken fjärranvändning av hemkatalogen på hemdatorn.
- Mappar som sparats på datorn (i allmänhet LocalData / HY-DATA-mappen) ska flyttas själv. Du kan göra det t.ex. via en nätverksdisk eller ett USB-minne.
Observera att programinställningarna inte överförs automatiskt till den nya datorn. Om du använder ett S/MIME-certifikat för kryptering av e-post, så måste du överföra certifikatet till den nya datorn. Se närmare S/MIME instruktioner.
Installation av tilläggsprogram
IT-centret installerar de vanligaste programmen färdigt på arbetsstationer och bärbara datorer som det levererar. I Software Center kan du själv installera många vanliga tilläggsprogram.
Återvinning av gamla enheter
När du bytt till ny dator, ska du beställa avhämtning av den gamla datorn hos IT-Helpdesk.
Videoinstruktion
Ge respons
Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!
Hur skulle du förbättra denna instruktion?