Microsoft 365 är universitetets uppsättning verktyg. Det tillhandahåller studerande och anställda vid universitet en gemensam kalender och elektroniska kontorsapplikationer. Microsoft 365 innehåller tjänster som behövs i det dagliga arbetet, t.ex. e-post, kalender, snabbmeddelande- och webbkonferenstjänster samt verktyg för informationsdelning och sociala medier. Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om Microsoft 365-tjänster. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.
Microsoft 365 https://helsinki.fi/office365
Studerande och personal som tagit Microsoft 365 i bruk får tillgång till ett avgiftsfritt Microsoft 365 Apps -paket, som bland annat omfattar rätt att installera Microsoft 365 Apps -paketet på egna datorer.
Innehållsförteckning
Hantering av data
Användardata som ingår i följande MS Microsoft 365-program behandlas inom EU:
- e-post- och kalendersystem (Microsoft 365-molnet)
- programvara för teamsamarbete (Teams)
- lagringstjänst (OneDrive fr Business)
- Office-kontorsapplikationer (Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher, Access, InfoPath)
Användardata som ingår i följande MS Microsoft 365-program behandlas inom eller utanför EU:
- datadelnings- och kommunikationstjänst (Yammer)
- nätbaserade ritplatta (Sway)
Microsoft 365-tjänsterna i ett nötskal
Beskrivning av tjänsterna: http://technet.microsoft.com/fi-fi/library/jj819284.aspx
Exchange Online
- Ett enhetligt e-post- och kalendersystem för hela universitetet.
- 50 GB lagringsutrymme.
- Dessutom kan Office 365 spara användarens att göra-listor och kontakter.
- E-post i webbläsaren
- Att skapa det första kontot i Outlook
Teams
- Microsoft Teams samlar konferenser, verktyg och innehåll på ett och samma ställe. Du kan skapa och redigera filer, diskutera via video eller snabbmeddelande och använda andra Office 365-program direkt i Teams.
- Teams är en molntjänst, som möjliggör enkelt och effektivt grupparbete på webben. Skillnaden i jämförelse med t.ex. Jabber och andra chattprogram är att teamet kan delas upp i olika kanaler.
- Alla användare kan vid behov snabbt och enkelt starta en webbkonferens som man kan delta i med sin egen enhet (arbetsstation, telefon, surfplatta) via nätet.
- Teams - den bästa praxisen
OneDrive for Business
- Det är enkelt att dela dokument/diskussioner skapade i vilken Office 365-tjänst som helst med önskade målgrupper: 1 TB lagringsutrymme. Erbjuder möjligheten till samtidig redigering av dokument.
Microsoft 365 Apps
Office Online
- Erbjuder ett Office-kontor i molnet: Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher, Access, Lync, InfoPath.
- Tillgång till filerna var som helst, med vilken enhet som helst. Man kan skapa och redigera filer i webbläsaren, även samtidigt med andra.
- Instruktioner
Viva Engage (tidigare känd som Yammer)
- En "intern Facebook" som erbjuder möjligheter till datadelning på ett nytt sätt, deltagande, att hitta kompetens och dela sina kunskaper med andra.
Sway
- Med Sways nätbaserade ritplatta kan du göra presentationer och lägga till bilder, text, dokument och annat innehåll.
OneNote Online
- Med hjälp av OneNote Online kan du använda en webbläsare för att skapa, öppna, visa, redigera, forma och dela OneNote-anteckningsböcker som sparats i OneDrive.
Class Notebook
- Med hjälp av applikationen OneNote-anteckningsbok för klassen kan läraren snabbt konfigurera en personlig arbetsyta för varje elev, ett dokumentbibliotek för läromedel som ska delas ut och ett samarbetsutrymme för lektioner och studieuppgifter.
Staff Notebook
- Med hjälp av applikationen OneNote-anteckningsbok för klassen kan en OneNote-anteckningsbok konfigureras för personalmedlemmar och användas för att mångsidigt behandla och dela information.
Ge respons
Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!
Hur skulle du förbättra denna instruktion?