Eduroam-felsökning

Närmare information om eduroam och trådlösa nätverk finns i denna Helpdesk-instruktion.

OBS! I eduroam måste användarnamnet anges i formen anvandarnamn@helsinki.fi (till exempel rkeskiva@helsinki.fi). Endast ett användarnamn utan domännamn fungerar inte.

Efter att du bytt lösenord för universitetets användarnamn måste du identifiera dig på nytt i eduroam! Se närmare instruktioner:

    Windows

    Installera certifikatet:

    1. Säkerställ att datorn är ansluten till det trådbundna nätverket.
    2. Sök programmet eduroam settings fix (1). Klicka på ikonen (2).
    3. Klicka på Uninstall.
    4. Vänta. När texten har förändrats, klicka på Install.
    5. Återanslut datorn till eduroam enligt denna instruktion.

    Instruktioner för felsökning i eduroam-nätverket

    Om du inte kan logga in, kontrollera att:

    1. användarnamnet är i rätt format (användarnamn@helsinki.fi, t.ex. rkeskiva@helsinki.fi)
    2. det inte finns extra mellanslag i användarnamnet (särskilt med mobila enheter är det lätt att skriva in extra tecken)
    3. du har installerat din profil via cat.eduroam.org (Helpdesks installationsinstruktioner)

    Eduroam fungerar inte i Windows 10 efter byte av lösenord

    Ta bort eduroam-inställningarna enligt denna instruktion (Se fliken Detaljerad hjälp)

    Eduroam fungerar inte i Mac eller Linux efter byte av lösenord

    Uppdatera eduroam-lösenordet enligt denna instruktion

    Eduroam fungerar inte i iOS-enheten efter byte av lösenord

    Ta bort eduroam-profilen på enheten enligt denna instruktion

    Kan du inte längre logga in på trådlösa nätverk?

    Använd eduroam-nätverket med ditt eget användarnamn!

    OBS! I eduroam måste användarnamnet anges i formen anvandarnamn@helsinki.fi (till exempel rkeskiva@helsinki.fi). Endast ett användarnamn utan domännamn fungerar inte.

    Efter att du bytt lösenord för universitetets användarnamn måste du identifiera dig på nytt i eduroam! Se närmare instruktioner:

    Läs instruktionen om anslutning till eduroam-nätverket

    Om du inte kan lösa problemet med dessa instruktioner, kontakta Helpdesk.

    Ge respons

    Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

    Hur skulle du förbättra denna instruktion?
    Tillbaka upp