Med hjälp av identifieringstjänsten ID Point kan personalen och studerandena vid universitetet enkelt och säkert använda Helpdesk-tjänster som kräver personidentifiering per telefon. Besök alltså först ett ID Point-serviceställe och ring sedan till Helpdesk.
Du hittar ID Point på alla campus och på flera distansverksamhetsställen. Besök närmaste ID Point-serviceställe för att identifiera dig. Därefter kan du använda tjänster som kräver identifiering, t.ex. IT-centrets Helpdesk i ärenden som gäller användarkoder.
- Se även instruktioner för lösenordsändring (du kan ändra ett bortglömt lösenord som självbetjäning genom att logga in med dina inloggningsuppgifter till internetbanken)
- Om ID Point-autentisering inte är lämplig, kontakta IT Helpdesk, som kan tillhandahålla en alternativ autentiseringsmetod.
Snabbinstruktion
Innehållsförteckning
Hur använder jag ID Point-tjänsten?
I de flesta problem som gäller användarkoden måste Helpdesk först kunna pålitligt identifiera den som ringer. Med hjälp av tjänsten ID Point kan du sköta saken på följande sätt:
- Gå till närmaste ID Point-serviceställe
- Visa upp din legitimation till ID Point-tjänstemannen
- Du får en sifferserie för engångsbruk som gäller i 24 timmar
- När du ringer till Helpdesk (02 941 55555), beskriv ditt ärende och uppge sifferserien när man frågar efter den
- Efter detta kan du fortsätta att uträtta ditt ärende med Helpdesk på samma sätt som om du visat upp din legitimation för personalen
ID Point-servicestället är en utomstående part som endast sköter identifieringen av personen åt IT-centralen. En person som besöker servicestället identifieras med ett gällande pass, identitetskort för Schengenområdet, finländskt körkort eller EU körkort. Efter identifieringen får du en ID Point-identifikationskod som är avsedd för engångsbruk och gäller i 24 timmar. En kod som gått ut eller som redan använts en gång duger inte för identifiering, utan då ska du besöka ID Point-servicestället en gång till.
Kontrollera ID Point-serviceställena öppettiderna (se detaljerad hjälp flik mera information).
IT-Helpdesk betjänar kunderna enligt sina egna öppettider.
Hur kan man använda ID Point-koden?
För närvarande tillhandahåller Helpdesk telefontjänst mot ID Point-kod i följande ärenden:
- Byte av bortglömt lösenord (Se först om du kan byta lösenord som självbetjäning)
- Ibruktagning av nytt användarnamn
- Gäller bara användarnamn som sökts via en kontaktperson inom it-ärenden på blankett, och Helpdesk har skickat dig ett e-postmeddelande med instruktioner för ibruktagning av användarnamnet
Detaljerad hjälp
Identifieringsställena ID Point har öppet enligt sina egna tidtabeller!
- Det finns ett ID Point-serviceställe i samband med kundbetjäningen på alla bibliotek.
- Observera att ID Point är öppet endast under kundbetjäningstiderna.
Observera också giltighetstiden för ID Point -identifieringskoden som du fick. Kontrollera alltså också Helpdesks öppettider.
ID Point-serviceställena i huvudstadsregionen
Huvudbiblioteket Kajsahuset
Fabiansgatan 30, ingångsaula (3:e vån.), bibliotekets ID Point -serviceställe.
Verksamhetsstället betjänar både personal och kunder.
Tjänster för studerande i Kajsahuset
Fabiansgatan 30, ingångsaula (3:e vån.), servicestället för studeranderådgivning.
Verksamhetsstället betjänar alla studerande vid Helsingfors universitet.
Av serviceställena för studeranderådgivning är det bara servicestället i Kajsahuset som har ID Point-service.
Campusbiblioteket Terkko Health Hub i Mejlans
Haartmansgatan 4
Våning 2, bibliotekets servicestället
Campusbiblioteket i Gumtäkt
Gustaf Hällströms gata 2
Physicum, våning 2
Campusbiblioteket i Vik
Viksbågen11 A
Infocentret Korona
Övriga ID Point-serviceställen
Forskningsstationen i Värriö (på finska)
Ainijärventie 114
Ruuvaoja
Hyytiälä forststation (på finska)
Hyytiäläntie 124
Korkeakoski
Kilpisjärvi Biologiska station
Käsivarrentie 14622
Kilpisjärvi
Lammi biologiska station (på finska)
Pääjärventie 320
16900 Lammi
Ruralia-institutet
Seinäjoki, Kampusranta 9
Tvärminne zoologiska station
J.A. Palméns väg 260
Hangö
Institutionernas egna ID Point-serviceställen
Serviceställena i listan nedan är avsedda för offentligt bruk. I de flesta fall har ärendehanteringen begränsats till institutionens personal. Be din egen institution om mer information.
Videoinstruktion
Ge respons
Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!
Hur skulle du förbättra denna instruktion?