För användningen av universitetets olika datasystem krävs nästan alltid nyttjanderätt (användarnamn). Alla studerande och anställda på universitetet ska ha någon användarnamn. Användarnamn ansöks hos Helsingfors universitets IT-center.
I samband med att användarnamnet tas i bruk förbinder alla vid universitetet att följa användarreglerna för universitetets datasystem.
OBS: Instruktionen för studerande vid öppna universitetet finns här på öppna universitets sidor.
Snabbinstruktion
Detaljerad hjälp
Ansökningsblankett
Studerande
Alla personer som skriver in sig vid Helsingfors universitet som närvarande studerande får behörighet utan separat ansökningsprocess. Behörigheten tas i bruk genom att
Personal och övriga
Om du inte har ett gällande anställningsförhållande vid universitetet, begär Helpdesk att den kontaktperson som du uppgett på ansökningsblanketten tillstyrker din ansökan, och således kan det ta mer tid än normalt att få ett användarnamn.
Du ansöker om ny nyttjanderätt på följande sätt:
- Fyll i ansökningsblankett
–Under ”annan” i fråga om sökandes roll hör bland annat universitetets förvaltning
– För anställda vid universitetet räcker det med att ange ”anställning vid universitetet” som grund för användarnamnet. - Skicka ansökan på addressen nämd i ansökan
- Du får ett e-postmeddelande när din nya nyttjanderätt är klar
- Börja använda din nya nyttjanderätt med återställningsverktyget för lösenord
(bruksanvisning för återställningsverktyget)
Alternativt kan du börja använda användarnamnet med hjälp av ID Point-tjänsten. - Byt ut det tillfälliga lösenordet omedelbart
(anvisning för att byta ut lösenord)
Nyttjanderättet är personlig och det är strängt förbjudet att ens tillfälligt överlåta den till någon annan!
Innehavaren ansvarar för all användning av användarnamnet.
Återställa en behörighet som gått ut
I vissa fall kan du återställa en behörighet som gått ut med hjälp av denna instruktion.
Videoinstruktion
Ge respons
Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!
Hur skulle du förbättra denna instruktion?