Käyttäjätunnushakemuksen täyttöohje

Yliopistopalvelut-yksikön toiminnan muutoksista johtuen hakuprosessia ja ohjeistusta tarkennetaan tarpeen vaatiessa. Epäselvissä tapauksissa ota yhteyttä Helpdeskiin.

Tabs

Pikaohje

Hakemuslomake pdf-muodossa

Suomeksi
Ruotsiksi
Englanniksi
Tarkka ohje

Hakemuslomake pdf-muodossa

Suomeksi
På svenska
In English

Lomake suositellaan luettavuuden vuoksi täyttämään koneen ruudulla.
Tiedoston avaaminen edellyttää Adobe Reader -ohjelmaa. Tarvittaessa voit noutaa uusimman version Adoben www-sivuilta.
Voit käyttää Adoben Fill&sign -työkalua lomakkeen allekirjoitukseen.

 

1) Täytä lomake

  • Henkilötiedot:
    Monet palvelut (mm. opiskelijarekisteri ja työajanhallinta) edellyttävät henkilötunnusta tai opiskelijanumeroa. Mikäli sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta, ilmoita syntymäaika.
  • Käyttäjätunnus yliopistolla:
    Helsingin yliopiston jossakin laitteistossa käytössä oleva tai ollut käyttäjätunnus, jos sellainen on tiedossa.
  • Asiointikieli:
    Kieli, jolla käyttäjätunnusta koskevat ilmoitukset lähetetään käyttäjälle.
  • Voimassaolon toivottu päättymispäivämäärä.
    Henkilökunnan käyttövaltuudet ovat voimassa korkeintaan 1,5 vuotta kerrallaan. Määräaikaisilla työntekijöillä voimassaolo on sidottu työsuhteen kestoon.
  • Matkapuhelinnumero ja sähköpostiosoite:
    Osoite, johon lähetetään ilmoitus, kun käyttäjätunnus on otettavissa käyttöön.
  • Hakijan tiedekunta / yksikkö / tutkimusryhmä
    Anna mahdollisimman yksityiskohtaiset tiedot sijoituspaikasta.
  • Hakijan rooli tai tehtävä
    Valitse oikea vaihtoehto. Huomaa, että roolin perässä on suluissa henkilö, jonka puolto tarvitaan käyttäjätunnuksen myöntämiseksi. Yhteyshenkilön tiedot on merkittävä sille varattuun kenttään.
    Perututkinto-opiskelijoille, Avoimen yliopiston opiskelijoille ja työsuhteiselle henkilökunnalle myönnetään automaattisesti yliopiston sähköpostiosoite. Muille ryhmille yliopiston sähköpostiosoitetta ei automaattisesti myönnetä. Jos silti tarvitset sähköpostin, perustele tarve Perustelut-kentässä.
  • Perustelut käyttäjätunnukselle
    Täytä kenttä. Esimerkiksi opiskelijalle riittää perusteluksi opinto-oikeus Helsingin yliopistossa. Palvelutoimittajien, konsulttien ja muiden osalta on syytä kuvata tarkemmin mihin tarpeeseen käyttäjätunnusta haetaan. Huomaa, että käyttäjätunnushakemuksen lisäksi joudut mahdollisesti allekirjoittamaan vaitiolosopimuksen. Tarvittaessa Helpdesk pyytää sitä erikseen.
  • Allekirjoitus ja käyttöoikeussitoumus:
    Hakija allekirjoittaa hakemuksen. Allekirjoittamalla lomakkeen hakija samalla sitoutuu noudattamaan käyttösääntöjä.

Käyttäjätunnus on henkilökohtainen, sen tilapäinenkin luovuttaminen kenenkään muun käyttöön on ankarasti kielletty! Käyttäjätunnuksen haltija vastaa kaikesta sen käytöstä.

 

2) Toimita hakemus Helpdeskiin

Lomakkeen voi toimittaa kahdella tavalla

  1. Skannattuna osoitteella:
    helpdesk@helsinki.fi
     
  2. Postitse osoitteella:
    Helpdesk / Käyttöluvat:
    PL 56
    Viikinkaari 4
    00014 Helsingin yliopisto

3) Ota käyttäjätunnus käyttöön

  • Saat Helpdeskistä ilmoituksen hakemuksessa ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen, kun voit ottaa käyttäjätunnuksen käyttöön.
  • Käyttäjätunnukseen liitetty ensimmäinen salasana on tilapäinen ja voimassa vain ensimmäisellä käyttökerralla. Se on viipymättä muutettava toiseksi >>.

 

Lisätietoja

  • Käyttäjätunnus on ensisijaisesti hakijan sukunimi. Mikäli sukunimi on jo tunnuksena käytössä, lisätään sukunimen eteen tarpeellinen määrä etunimien alkukirjaimia. Skandinaaviset kirjaimet å, ä ja ö korvataan kirjaimilla a ja o. Tunnus on korkeintaan kahdeksanmerkkinen. Käyttäjätunnusta ei voi muuttaa jälkikäteen kuin aivan poikkeuksellisissa tapauksissa.
  • Sähköpostiosoite on muotoa etunimi.sukunimi@helsinki.fi tai etunimi.i.sukunimi@helsinki.fi. Kirjaimet å, ä ja ö korvataan kirjaimilla a ja o. Etunimi.Sukunimi-sähköpostiviestit ohjautuvat oletusarvoisesti Office 365 –sähköpostijärjestelmään.