Käyttäjätunnushakemuksen hakuprosessi muille kuin opiskelijoille.
Pikaohje
- Henkilötiedot:
Monet palvelut (mm. opiskelijarekisteri ja työajanhallinta) edellyttävät henkilötunnusta tai opiskelijanumeroa. Mikäli sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta, ilmoita syntymäaika. - Käyttäjätunnus yliopistolla:
Helsingin yliopiston jossakin laitteistossa käytössä oleva tai ollut käyttäjätunnus, jos sellainen on tiedossa. - Asiointikieli:
Kieli, jolla käyttäjätunnusta koskevat ilmoitukset lähetetään käyttäjälle. - Voimassaolon toivottu päättymispäivämäärä
Henkilökunnan käyttövaltuudet ovat voimassa korkeintaan 1,5 vuotta kerrallaan. Määräaikaisilla työntekijöillä voimassaolo on sidottu työsuhteen kestoon. - Matkapuhelinnumero ja sähköpostiosoite:
Osoite, johon lähetetään ilmoitus, kun käyttäjätunnus on otettavissa käyttöön. - Hakijan tiedekunta / yksikkö / tutkimusryhmä
Anna mahdollisimman yksityiskohtaiset tiedot sijoituspaikasta. - Hakijan rooli tai tehtävä
Valitse oikea vaihtoehto. Huomaa, että roolin perässä on suluissa henkilö, jonka puolto tarvitaan käyttäjätunnuksen myöntämiseksi. Yhteyshenkilön tiedot on merkittävä sille varattuun kenttään.
Perututkinto-opiskelijoille, Avoimen yliopiston opiskelijoille ja työsuhteiselle henkilökunnalle myönnetään automaattisesti yliopiston sähköpostiosoite. Muille ryhmille yliopiston sähköpostiosoitetta ei automaattisesti myönnetä. Jos silti tarvitset sähköpostin, perustele tarve Perustelut-kentässä. - Perustelut käyttäjätunnukselle
Täytä kenttä. Esimerkiksi opiskelijalle riittää perusteluksi opinto-oikeus Helsingin yliopistossa. Palvelutoimittajien, konsulttien ja muiden osalta on syytä kuvata tarkemmin mihin tarpeeseen käyttäjätunnusta haetaan. Huomaa, että käyttäjätunnushakemuksen lisäksi joudut mahdollisesti allekirjoittamaan vaitiolosopimuksen. Tarvittaessa Helpdesk pyytää sitä erikseen. - Allekirjoitus ja käyttöoikeussitoumus:
Hakija allekirjoittaa hakemuksen. Allekirjoittamalla lomakkeen hakija samalla sitoutuu noudattamaan käyttösääntöjä.
Käyttäjätunnus on henkilökohtainen, sen tilapäinenkin luovuttaminen kenenkään muun käyttöön on ankarasti kielletty! Käyttäjätunnuksen haltija vastaa kaikesta sen käytöstä.
Lähetä hakemus skannattuna (esim. ottamalla kuva allekirjoitetusta lomakkeesta) Securemail-palvelussa osoitteeseen helpdesk@helsinki.fi
Katso tarkemmat ohjeet luottamuksellisen sähköpostin ohjeesta, kohta Securemail (viestin lähettäminen palveluosoitteeseen).
Tarkka ohje
1) Täytä lomake
- Henkilötiedot:
Monet palvelut (mm. opiskelijarekisteri ja työajanhallinta) edellyttävät henkilötunnusta tai opiskelijanumeroa. Mikäli sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta, ilmoita syntymäaika. - Käyttäjätunnus yliopistolla:
Helsingin yliopiston jossakin laitteistossa käytössä oleva tai ollut käyttäjätunnus, jos sellainen on tiedossa. - Asiointikieli:
Kieli, jolla käyttäjätunnusta koskevat ilmoitukset lähetetään käyttäjälle. - Voimassaolon toivottu päättymispäivämäärä
Henkilökunnan käyttövaltuudet ovat voimassa korkeintaan 1,5 vuotta kerrallaan. Määräaikaisilla työntekijöillä voimassaolo on sidottu työsuhteen kestoon. - Matkapuhelinnumero ja sähköpostiosoite:
Osoite, johon lähetetään ilmoitus, kun käyttäjätunnus on otettavissa käyttöön. - Hakijan tiedekunta / yksikkö / tutkimusryhmä
Anna mahdollisimman yksityiskohtaiset tiedot sijoituspaikasta. - Hakijan rooli tai tehtävä
Valitse oikea vaihtoehto. Huomaa, että roolin perässä on suluissa henkilö, jonka puolto tarvitaan käyttäjätunnuksen myöntämiseksi. Yhteyshenkilön tiedot on merkittävä sille varattuun kenttään.
Perututkinto-opiskelijoille, Avoimen yliopiston opiskelijoille ja työsuhteiselle henkilökunnalle myönnetään automaattisesti yliopiston sähköpostiosoite. Muille ryhmille yliopiston sähköpostiosoitetta ei automaattisesti myönnetä. Jos silti tarvitset sähköpostin, perustele tarve Perustelut-kentässä. - Perustelut käyttäjätunnukselle
Täytä kenttä. Esimerkiksi opiskelijalle riittää perusteluksi opinto-oikeus Helsingin yliopistossa. Palvelutoimittajien, konsulttien ja muiden osalta on syytä kuvata tarkemmin mihin tarpeeseen käyttäjätunnusta haetaan. Huomaa, että käyttäjätunnushakemuksen lisäksi joudut mahdollisesti allekirjoittamaan vaitiolosopimuksen. Tarvittaessa Helpdesk pyytää sitä erikseen. - Allekirjoitus ja käyttöoikeussitoumus:
Hakija allekirjoittaa hakemuksen. Allekirjoittamalla lomakkeen hakija samalla sitoutuu noudattamaan käyttösääntöjä.
Käyttäjätunnus on henkilökohtainen, sen tilapäinenkin luovuttaminen kenenkään muun käyttöön on ankarasti kielletty! Käyttäjätunnuksen haltija vastaa kaikesta sen käytöstä.
Muistathan tarvittaessa täyttää myös salassapitosopimuksen (Vaaditaan aina ulkopuolisilta palvelujen ylläpitäjiltä)
2) Toimita hakemus Helpdeskiin
Lomakkeen voi toimittaa kahdella tavalla
- Lähetä hakemus skannattuna (esim. ottamalla kuva allekirjoitetusta lomakkeesta) Securemail-palvelussa osoitteeseen helpdesk@helsinki.fi
Katso tarkemmat ohjeet luottamuksellisen sähköpostin ohjeesta.
- Postitse osoitteella:
Helpdesk / Käyttöluvat:
PL 62
Viikinkaari 11
00014 Helsingin yliopisto
3) Ota käyttäjätunnus käyttöön
- Saat Helpdeskistä ilmoituksen hakemuksessa ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen, kun voit ottaa käyttäjätunnuksen käyttöön.
- Käyttäjätunnukseen liitetty ensimmäinen salasana on tilapäinen ja voimassa vain ensimmäisellä käyttökerralla. Se on viipymättä muutettava toiseksi.
- Huom! Muista myös aktivoida monivaiheinen autentikointi (MFA)!
Lisätietoja
- Käyttäjätunnus on ensisijaisesti hakijan sukunimi. Mikäli sukunimi on jo tunnuksena käytössä, lisätään sukunimen eteen tarpeellinen määrä etunimien alkukirjaimia. Skandinaaviset kirjaimet å, ä ja ö korvataan kirjaimilla a ja o. Tunnus on korkeintaan kahdeksanmerkkinen. Käyttäjätunnusta ei voi muuttaa jälkikäteen kuin aivan poikkeuksellisissa tapauksissa.
- Sähköpostiosoite on muotoa etunimi.sukunimi@helsinki.fi tai etunimi.i.sukunimi@helsinki.fi. Kirjaimet å, ä ja ö korvataan kirjaimilla a ja o. Etunimi.Sukunimi-sähköpostiviestit ohjautuvat oletusarvoisesti Office 365 –sähköpostijärjestelmään.
Kaikki käyttäjätunnusohjeet koottuna
Video-ohje
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?