Alla vid universitetet behöver ett användarnamn och tillhörande lösenord till Helsingfors universitets informationssystem för att utföra sitt arbete eller sina studier. Det primära användarnamnet är det s.k. AD-användarnamnet som du loggar in med på universitetets datorer och i alla de vanligaste nättjänsterna, till exempel e-post och Flamma.
Andra användarnamn är till exempel kurs- och konferensanvändarnamn, användarnamn avsedda för besökare och avgiftsbelagda användarnamn. Mer information om olika användarnamn finns här.
Hur får jag ett användarnamn?
- Studerande (inkl. fristående studerande) får automatiskt ett användarnamn utan separat ansökningsprocess. Nya studerande ska själva aktivera användarnamnet enligt denna instruktion.
- OBS: Instruktionen för studerande vid öppna universitetet finns här på öppna universitets sidor.
- OBS: Instruktionen för studerande vid öppna universitetet finns här på öppna universitets sidor.
- Alla andra ska fylla i denna ansökan om användarnamn.
- Kontaktpersonen för IT-ärenden hjälper till i frågor som gäller användarnamn.
Användarnamnets giltighetstid
Användarnamnet är tidsbundet. I normala fall förlängs giltighetstiden automatiskt, men i vissa fall måste du själv regelbundet förlänga giltighetstiden. Användarnamnen upphör att gälla när anställningsförhållandet eller studierna tar slut. Även tillfällig frånvaro från arbetet eller studierna innebär att behörigheterna förloras.
Studerande
Behörigheterna för studerande gäller, beroende på närvaro, i en termin eller ett läsår åt gången.
- För dem som anmält sig för hela läsåret eller vårterminen fram till den 30 september
- För dem som anmält sig för höstterminen fram till den 31 januari
Utexaminering under pågående termin medför inte att användarnamnets giltighet upphör. Om du till exempel tar examen i oktober, förblir ditt användarnamn i kraft till slutet av januari.
Anmäl dig som frånvarande (instruktioner för studerande)
Personal
Personalens användarnamn gäller högst 1,5 år åt gången. För visstidsanställda är giltighetstiden till anställningsförhållandets längd. Giltighetstiden går ut 28 dagar efter anställningsförhållandets utgång. Behörigheterna gäller dock högst 1,5 år åt gången.
Kontrollera användarnamnets uppgifter
Du kan kontrollera uppgifterna om dina användarbehörigheter med detta verktyg eller alternativt i Flamma (egna uppgifter).
Byte av lösenord
Du kan byta ditt lösenord på nätet. Du måste ha ett giltigt användarnamn eller du ska ha ansökt om ett. Byte av lösenord sker på olika sätt beroende på om du kommer ihåg ditt lösenord eller om du har glömt det.
Vad händer när användarnamnet går ut
Mitt användarnamn går ut
Instruktioner om påföljderna av att användarnamnet går ut: inloggning till universitetets tjänster, e-post, kopiering av egna filer någon annanstans.
Återställande av användarnamn som gått ut
Du kan ta i bruk på nytt ett användarnamn som gått ut. Användarnamnet kan återställas inom ett år efter att det gått ut.
Ge respons
Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!
Hur skulle du förbättra denna instruktion?