Datasäkerhetsprogram

På universitetets centraliserat administrerade arbetsstationer finns det redan ett datasäkerhetsprogram konfigurerat (F-Secure).

För hemdatorer kan du skaffa en licens för F-Secure till universitetspris i F-Secures webbutik.

Se även guiden Datasäkerhet vid universitetet.

Innehållsförteckning

Kryptering

• Enklare krypteringssättet
      För att säkerställa att e-posten är konfidentiell använder Helsingfors universitet programmet Deltagon Sec@GW. Användningen kräver inte att något program installeras på varken avsändarens eller mottagarens arbetsstation.

• S/MIME-kryptering
      I denna instruktion ges ett flexiblare alternativ för personer som hanterar mycket konfidentiell information. Ta i bruk detta sätt till exempel på rekommendation av chefen eller helpdesk.
    • GnuPG
      GnuPG är ett gratisprogram för kryptering och signering av e-posttrafik och filer. Det finns olika versioner av programmet för nästan alla operativsystem.
    • 7-zip
      Konfidentiella bilagor kan även krypteras med 7-zip

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?