Tälle kokoomasivulle on koottu tärkeimpiä tietotekniikan käyttöön liittyviä ohjeita käyttäjätunnuksista. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.
Jokainen yliopistolainen tarvitsee työssään tai opinnoissaan käyttäjätunnuksen ja siihen liittyvän salasanan Helsingin yliopiston tietojärjestelmien käyttöön. Ensisijainen käyttäjätunnus on ns. AD-tunnus, jolla kirjaudutaan yliopiston koneille sekä kaikkiin yleisimpiin verkkopalveluihin, kuten sähköpostiin ja Flammaan.
Miten saan käyttäjätunnuksen?
Kaikki yliopistossa työsuhteessa olevat ja läsnäolevaksi ilmoittautuneet opiskelijat saavat henkilökohtaisen käyttäjätunnuksen. Käyttäjätunnuksella pääset käyttämään yliopiston tietojärjestelmiä ja saat käyttöösi @helsinki.fi -päätteisen sähköpostiosoitteen.
Opiskelijat
Opiskelijat (ml. erillisopiskelijat) saavat tunnuksen automaattisesti ilman erillistä hakuprosessia.
Uusi opiskelija: aktivoi tunnuksesi itse tämän ohjeen mukaisesti.
- HUOM! Avoimen yliopiston opiskelijoiden ohjeen löydät avoimen yliopiston sivuilta.
- Lue IT-Helpdeskin vinkit uudelle opiskelijalle
Henkilöstö ja muut yliopistolaiset
Kaikki muut kuin opiskelijat täyttävät käyttäjätunnushakemuksen.
Lisäoikeudet järjestelmiin
Käyttäjätunnukseen on oletusarvoisesti liitetty käyttöoikeus yliopiston työasemille ja yleisimpiin tietojärjestelmiin. Joihinkin järjestelmiin tarvitaan lisäksi erillinen käyttöoikeus.
Erilaiset käyttäjätunnukset
Henkilökohtaisen tunnuksen lisäksi yliopistolla on käytössä tunnuksia erilaisiin tilanteisiin.
Muita tunnuksia ovat esimerkiksi kurssi- ja konferenssitunnukset, vierailijoille tarkoitetut tunnukset ja maksulliset käyttäjätunnukset.
Tarkempia ohjeita erilaisten tunnusten käyttöön voi kysyä IT-Helpdeskistä. Yhteystiedot löytyvät myös kaikkien ohjesivujen lopusta.
Kevyttunnus
Kevyttunnuksella voit käyttää tunnistusta vaativia yliopiston palveluita kuten Flammaa, Wikiä, Moodlea tai Sisua. Osa palveluista vaatii, että tunnuksen tiedoissa on myös käyttäjän henkilötunnus tai sähköpostiosoite. Kevyttunnuksella et voi kirjautua yliopiston työasemille.
Työntekijä voi tilata kevyttunnukset (ja muut erikoistunnukset) e-lomakkeella ilman erillistä hyväksyntää. Opiskelija on neuvoteltava erikoistunnuksista opintoneuvojan kanssa.
Konferenssitunnukset
Konferenssitunnukset sopivat lyhyempiin vierailuihin, esim. kokouksen osallistujille. Konferenssitunnuksella voi käyttää yhteiskäyttöisiä työasemia sekä opetusluokkakoneita. Konferenssitunnuksilla ei voi käyttää esim. Moodlea, Sisua tai sähköpostia.
Huom! Jos vierailijalla on työsuhde yliopistoon ja hän kirjaa työtuntinsa Soleen, on hänelle haettava henkilökohtainen käyttäjätunnus. Katso ohjeistus kohdasta Miten saan käyttäjätunnuksen?
Verkkovierailutunnukset
Muiden korkeakoulujen vierailijat voivat myös käyttää langatonta eduroam-vierailijaverkkoa suoraan oman korkeakoulunsa käyttäjätunnuksilla, jos korkeakoulu on osa eduroam-verkostoa.
Myös suomalaisen Haka-luottamusverkoston jäsenet voivat kirjautua mm. Wikiin suoraan oman korkeakoulunsa käyttäjätunnuksilla.
Vierailijoille on myös olemassa HelsinkiUni Guest -vierailijaverkko. Lue lisää vierailijaverkosta erillisestä ohjeesta.
Kurssitunnus opetuskäyttöön
Myös lyhytaikaista käyttöä varten ulkopuoliselle opiskelijalle voidaan myöntää normaalitunnus, jota opiskelija hakee itse tämän ohjeen mukaisesti.
Kurssin opettaja voi hankkia ryhmälleen kurssitunnukset. Kurssitunnukset sopivat yliopiston ulkopuolisille opiskelijoille, joilla ei ole henkilökohtaista käyttäjätunnusta. Kurssitunnuksella voi käyttää yliopiston yhteiskäyttökoneita sekä opetusluokkakoneita, mutta sillä ei pääse esim. Moodleen tai Sisuun.
Yhteiskäyttöiset ryhmätunnukset
Ryhmätunnus on useamman henkilön yhteisessä käytössä. Tunnus soveltuu siis esimerkiksi jonkin tietyn koneen käyttämiseen tai tehtävään, jonka vastuuhenkilö vaihtuu usein. Ryhmätunnukselle ei saa sähköpostilaatikkoa.
Ryhmätunnuksella tulee olla vastuuhenkilö, jonka nimiin tunnus myönnetään. Ryhmätunnus on muotoa laitoslyhenne_ryhmäntunniste.
Ylläpito- ja pääkäyttäjätunnukset
Huomaa, että ylläpito- ja pääkäyttäjätunnuksista ei lähde automaattisesti vanhenemisviestejä. Voit saada ne omaan sähköpostiisi lisäämällä sähköpostiosoitteen muodossa etunimi.sukunimi@adm.helsinki.fi käyttäjätunnuksen tiedot-lomakkeelle. Posti ohjautuu omaan Microsoft 365 -laatikkoosi.
- Kirjaudu lomakkeelle sillä tunnuksella, jonka tietoja haluat muuttaa.
- Sähköpostiosoitteen voit lisätä klikkaamalla painiketta Yliopiston ulkopuolinen sähköposti on muutettavissa.
Ulkopuolisten tunnukset
Yliopiston tunnuksia on käytössä myös ulkopuolisilla, esim. konsulteilla ja kehittäjillä. Tunnuksen hakeminen toimii samoin kuin henkilökunnalla, mutta ulkopuolisilta vaaditaan vielä erillinen salassapitosopimus*. Lue tarkemmat ohjeet ulkopuolisten tunnusten hakemiseen hakuohjeesta.
*) Salassapitosopimus vaaditaan esimerkiksi HY-konsernin ulkopuolisten yritysten työntekijöiltä tai kun henkilö tulee käsittelemään ei-julkisia tai salassa pidettäviä tietoja.
Käyttäjätunnuksen voimassaolo
Käyttäjätunnus on voimassa määräajan. Voimassaolo jatkuu normaalitilanteessa automaattisesti, mutta joissain tapauksissa voimassaoloa täytyy itse säännöllisesti jatkaa. Käyttäjätunnukset poistuvat työsuhteen tai opiskelun päättyessä. Myös väliaikainen poissaolo töistä tai opinnoista tarkoittaa tunnuksien menetystä.
Käyttäjätunnuksen ja salasanan vanhenemisesta lähtee automaattisesti viesti käyttäjätunnuksen @helsinki.fi-postilaatikkoon. Jos käyttäjätunnuksella ei ole yliopiston sähköpostiosoitetta, tunnuksen vanhenemisviestin saa ulkoiseen sähköpostiosoitteeseen.
Opiskelijat
Opiskelijoiden käyttäjätunnukset ovat voimassa läsnäolosta riippuen lukukauden tai lukuvuoden kerrallaan.
- Koko lukuvuodeksi tai kevätlukukaudeksi ilmoittautuneilla 30.9. saakka
- Syyslukukaudeksi ilmoittautuneilla 31.1. saakka
Valmistuminen kesken lukukauden ei lopeta käyttäjätunnuksen voimassaoloa. Jos esimerkiksi valmistut lokakuussa, käyttäjätunnuksesi pysyy voimassa tammikuun loppuun asti.
Henkilökunta
Henkilökunnan käyttäjätunnukset ovat voimassa korkeintaan 1,5 vuotta kerrallaan. Määräaikaisilla työntekijöillä voimassaolo on sidottu työsuhteen kestoon. Voimassaolo päättyy 28 päivää työsuhteen päättymisen jälkeen. Käyttäjätunnukset ovat kuitenkin voimassa enintään 1,5 vuotta kerrallaan.
Lisätietoja käyttäjätunnuksen voimassaolosta ja jatkamisesta saat erillisestä ohjeesta.
Muut tunnukset
Muiden kuin henkilökohtaisten tunnusten (ks. Erilaiset käyttäjätunnukset) voimassaolo ei jatku automaattisesti. Tunnuksenhaltija voi pyytää jatkoa vanhenevalle ryhmätunnukselle Helpdeskistä.
Mitä tapahtuu, kun tunnus vanhenee?
Käyttäjätunnuksen päätyttyä kirjautuminen yliopiston verkkopalveluihin (esim. tietotekniikkatilojen työasemat, sähköposti, Sisu yms.) ei enää onnistu.
- Ohjeita käyttäjätunnuksen päättymisen vaikutuksista (mm. kirjautuminen yliopiston palveluihin, sähköposti, omien tiedostojen kopiointi muualle) on erillisessä ohjeessa.
- Vinkki: Avaa Alumniosoite päättyvän yliopiston sähköpostin rinnalle ja ilmoita se uudeksi osoitteeksi.
- Voit ottaa vanhentuneen käyttäjätunnuksen uudelleen käyttöön tämän ohjeen avulla. Palauttaminen on mahdollista enintään yhden vuoden ajan tunnuksen umpeutumisesta
Miksi tunnukseni ei toimi?
Tunnuksen toimimattomuus voi johtua myös esimerkiksi väärästä salasanasta, vanhentuneesta tunnuksesta tai suorittamatta jääneestä tietoturvatestistä.
Varmista, että olet kirjoittanut salasanan oikein ja käyttäjätunnuksen oikeassa muodossa.
Jos syy on joku muu kuin edellä mainittu, etkä saa tunnustasi toimimaan, ota yhteyttä IT-Helpdeskiin.
Miten vaihdan salasanan?
Voit vaihtaa salasanasi verkossa. Sinulla pitää olla voimassa oleva käyttäjätunnus tai sinun pitää olla hakenut sitä. Salasanan vaihtaminen tapahtuu eri tavalla riippuen siitä, muistako salasanasi vai oletko unohtanut sen.
- Voit vaihtaa salasanasi tällä työkalulla
- Lisää ohjeita salasanan vaihtamisesta
- Muista päivittää uusi salasana myös käytössäsi oleville laitteille. Salasanan vaihtamisen jälkeen voi joutua ratkomaan esim. Eduroam-ongelmia, katso vinkit täältä.
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?