Käyttäjätunnukset

Käyttäjätunnukset

Jokainen yliopistolainen tarvitsee työssään tai opinnoissaan käyttäjätunnuksen ja siihen liittyvän salasanan Helsingin yliopiston tietojärjestelmien käyttöön. Ensisijainen käyttäjätunnus on ns. AD-tunnus, jolla kirjaudutaan yliopiston koneille sekä kaikkiin yleisimpiin verkkopalveluihin, kuten sähköpostiin ja Flammaan.

Kirjautuminen yliopiston palveluihin 

  • Perusmuodolla (ns. ad-tunnus) kirjaudutaan lähes kaikkiin yliopiston palveluihin: käytä tunnuksen muotoa ktunnus (esim. rkeskiva). 
  • eduroam-tunnus: käyttäjätunnus@helsinki.fi (esim. rkeskiva@helsinki.fi) TAI käyttäjätunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)
  • Microsoft 365 -tunnus: käyttäjätunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Miten saan käyttäjätunnuksen?

Kaikki yliopistossa työsuhteessa olevat ja läsnäolevaksi ilmoittautuneet opiskelijat saavat henkilökohtaisen käyttäjätunnuksen. Käyttäjätunnuksella pääset käyttämään yliopiston tietojärjestelmiä ja saat käyttöösi @helsinki.fi -päätteisen sähköpostiosoitteen.

Huomaa, että käyttäjätunnuksesi pysyy samana koko yliopistolla oloaikasi, vaikka nimesi muuttuisikin.

Opiskelijat

Opiskelijat (ml. erillisopiskelijat) saavat tunnuksen automaattisesti ilman erillistä hakuprosessia.

Uusi opiskelija: aktivoi tunnuksesi itse tämän ohjeen mukaisesti


Henkilöstö ja muut yliopistolaiset

Kaikki muut kuin opiskelijat täyttävät käyttäjätunnushakemuksen. 

Lisäoikeudet järjestelmiin

Käyttäjätunnukseen on oletusarvoisesti liitetty käyttöoikeus yliopiston työasemille ja yleisimpiin tietojärjestelmiin. Joihinkin järjestelmiin tarvitaan lisäksi erillinen käyttöoikeus.

Erilaiset käyttäjätunnukset

Henkilökohtaisen tunnuksen lisäksi yliopistolla on käytössä tunnuksia erilaisiin tilanteisiin. 

Muita tunnuksia ovat esimerkiksi kurssi- ja konferenssitunnukset, vierailijoille tarkoitetut tunnukset ja maksulliset käyttäjätunnukset. 

Tarkempia ohjeita erilaisten tunnusten käyttöön voi kysyä IT-Helpdeskistä. Yhteystiedot löytyvät myös kaikkien ohjesivujen lopusta.

Muut kuin henkilökohtaiset tunnukset eivät jatku automaattisesti. Ole yhteydessä IT-Helpdeskiin mikäli tarvitset jatkoa tunnuksesi voimassaoloon.

Kevyttunnus

Kevyttunnuksella voit käyttää tunnistusta vaativia yliopiston palveluita kuten Flammaa, Wikiä, Moodlea tai Sisua. Osa palveluista vaatii, että tunnuksen tiedoissa on myös käyttäjän henkilötunnus tai sähköpostiosoite. Kevyttunnuksella et voi kirjautua yliopiston työasemille.

Työntekijä voi tilata kevyttunnukset (ja muut erikoistunnukset) e-lomakkeella ilman erillistä hyväksyntää. Opiskelija on neuvoteltava erikoistunnuksista opintoneuvojan kanssa.

Konferenssitunnukset

Konferenssitunnukset sopivat lyhyempiin vierailuihin, esim. kokouksen osallistujille. Konferenssitunnuksella voi käyttää yhteiskäyttöisiä työasemia sekä opetusluokkakoneita. Konferenssitunnuksilla ei voi käyttää esim. Moodlea, Sisua tai sähköpostia.

Huom! Jos vierailijalla on työsuhde yliopistoon ja hän kirjaa työtuntinsa Soleen, on hänelle haettava henkilökohtainen käyttäjätunnus. Katso ohjeistus kohdasta Miten saan käyttäjätunnuksen?

Verkkovierailutunnukset

Muiden korkeakoulujen vierailijat voivat myös käyttää langatonta eduroam-vierailijaverkkoa suoraan oman korkeakoulunsa käyttäjätunnuksilla, jos korkeakoulu on osa eduroam-verkostoa.

Myös suomalaisen Haka-luottamusverkoston jäsenet voivat kirjautua mm. Wikiin suoraan oman korkeakoulunsa käyttäjätunnuksilla.

Vierailijoille on myös olemassa HelsinkiUni Guest -vierailijaverkko. Lue lisää vierailijaverkosta erillisestä ohjeesta.

Kurssitunnus opetuskäyttöön

Myös lyhytaikaista käyttöä varten ulkopuoliselle opiskelijalle voidaan myöntää normaalitunnus, jota opiskelija hakee itse tämän ohjeen mukaisesti.

Kurssin opettaja voi hankkia ryhmälleen kurssitunnukset. Kurssitunnukset sopivat yliopiston ulkopuolisille opiskelijoille, joilla ei ole henkilökohtaista käyttäjätunnusta. Kurssitunnuksella voi käyttää yliopiston yhteiskäyttökoneita sekä opetusluokkakoneita, mutta sillä ei pääse esim. Moodleen tai Sisuun.

Yhteiskäyttöiset ryhmätunnukset

Ryhmätunnus on useamman henkilön yhteisessä käytössä. Tunnus soveltuu siis esimerkiksi jonkin tietyn koneen käyttämiseen tai tehtävään, jonka vastuuhenkilö vaihtuu usein. Ryhmätunnukselle ei saa sähköpostilaatikkoa.

Ryhmätunnuksella tulee olla vastuuhenkilö, jonka nimiin tunnus myönnetään. Ryhmätunnus on muotoa laitoslyhenne_ryhmäntunniste. 

Ylläpito- ja pääkäyttäjätunnukset

Huomaa, että ylläpito- ja pääkäyttäjätunnuksista ei lähde automaattisesti vanhenemisviestejä. Voit saada ne omaan sähköpostiisi lisäämällä sähköpostiosoitteen muodossa etunimi.sukunimi@adm.helsinki.fi käyttäjätunnuksen tiedot-lomakkeelle. Posti ohjautuu omaan Microsoft 365 -laatikkoosi.

  • Kirjaudu lomakkeelle sillä tunnuksella, jonka tietoja haluat muuttaa.
  • Sähköpostiosoitteen voit lisätä klikkaamalla painiketta Yliopiston ulkopuolinen sähköposti on muutettavissa.

Ulkopuolisten tunnukset

Yliopiston tunnuksia on käytössä myös ulkopuolisilla, esim. konsulteilla ja kehittäjillä. Tunnuksen hakeminen toimii samoin kuin henkilökunnalla, mutta ulkopuolisilta vaaditaan vielä erillinen salassapitosopimus*. Lue tarkemmat ohjeet ulkopuolisten tunnusten hakemiseen hakuohjeesta.

*) Salassapitosopimus vaaditaan esimerkiksi HY-konsernin ulkopuolisten yritysten työntekijöiltä tai kun henkilö tulee käsittelemään ei-julkisia tai salassa pidettäviä tietoja. 

Käyttäjätunnuksen voimassaolo

Käyttäjätunnus on voimassa määräajan. Voimassaolo jatkuu normaalitilanteessa automaattisesti, mutta joissain tapauksissa voimassaoloa täytyy itse säännöllisesti jatkaa. Käyttäjätunnukset poistuvat työsuhteen tai opiskelun päättyessä. Myös väliaikainen poissaolo töistä tai opinnoista tarkoittaa tunnuksien menetystä.

Käyttäjätunnuksen ja salasanan vanhenemisesta lähtee automaattisesti viesti käyttäjätunnuksen @helsinki.fi-postilaatikkoon. Jos käyttäjätunnuksella ei ole yliopiston sähköpostiosoitetta, tunnuksen vanhenemisviestin saa ulkoiseen sähköpostiosoitteeseen.

Voit itse lisätä ulkopuolisen sähköpostiosoitteen käyttäjätunnuksen tietoihin Omat tiedot -palvelussa (vaatii kirjautumisen).

Opiskelijat

Opiskelijoiden käyttäjätunnukset ovat voimassa läsnäolosta riippuen lukukauden tai lukuvuoden kerrallaan.

  • Koko lukuvuodeksi tai kevätlukukaudeksi ilmoittautuneilla 30.9. saakka
  • Syyslukukaudeksi ilmoittautuneilla 31.1. saakka

Valmistuminen kesken lukukauden ei lopeta käyttäjätunnuksen voimassaoloa. Jos esimerkiksi valmistut lokakuussa, käyttäjätunnuksesi pysyy voimassa tammikuun loppuun asti.

Opiskelijoiden ja tohtorikoulutettavien ym. poissaolevaksi ilmoittautuminen (tarkempia ohjeita Opintoni-palvelusta)

Henkilökunta

Henkilökunnan käyttäjätunnukset ovat voimassa korkeintaan 1,5 vuotta kerrallaan. Määräaikaisilla työntekijöillä voimassaolo on sidottu työsuhteen kestoon. Voimassaolo päättyy 28 päivää työsuhteen päättymisen jälkeen. Käyttäjätunnukset ovat kuitenkin voimassa enintään 1,5 vuotta kerrallaan.

Lisätietoja käyttäjätunnuksen voimassaolosta ja jatkamisesta saat erillisestä ohjeesta.

Muut tunnukset

Muiden kuin henkilökohtaisten tunnusten (ks. Erilaiset käyttäjätunnukset) voimassaolo ei jatku automaattisesti. Tunnuksenhaltija voi pyytää jatkoa vanhenevalle ryhmätunnukselle Helpdeskistä.

Mitä tapahtuu, kun tunnus vanhenee?

Käyttäjätunnuksen päätyttyä kirjautuminen yliopiston verkkopalveluihin (esim. tietotekniikkatilojen työasemat, sähköposti, Sisu yms.) ei enää onnistu.

Kun työ- tai opiskelusuhde yliopistoon lakkaa, Office menee ns. "reduced functionality" -tilaan, jolloin dokumentteja voi katsella ja niitä voi tulostaa. Dokumentteja ei voi editoida eikä tehdä uusia dokumentteja.

Miksi tunnukseni ei toimi?

Tunnuksen toimimattomuus voi johtua myös esimerkiksi väärästä salasanasta, vanhentuneesta tunnuksesta tai suorittamatta jääneestä tietoturvatestistä.

Varmista, että olet kirjoittanut salasanan oikein ja käyttäjätunnuksen oikeassa muodossa.

Jos syy on joku muu kuin edellä mainittu, etkä saa tunnustasi toimimaan, ota yhteyttä IT-Helpdeskiin.

Miten vaihdan salasanan?

Voit vaihtaa salasanasi verkossa. Sinulla pitää olla voimassa oleva käyttäjätunnus tai sinun pitää olla hakenut sitä. Salasanan vaihtaminen tapahtuu eri tavalla riippuen siitä, muistako salasanasi vai oletko unohtanut sen.

Lisää salasanaohjeita löydät erilliseltä kokoomasivulta

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?
Takaisin ylös