Yliopisto tarjoaa monia selaimella käytettäviä palveluja. Tässä ohjeita yleisimpien käyttöön. Otathan huomioon, etteivät kaikki palvelut toimi täydellisesti kaikilla käyttöjärjestelmillä ja selaimilla.
Tiesithän, että Flamman Työkalut -valikosta löydät myös useimmat palvelut ohjelinkkeineen. Voit muokata Flamman työkalulistaa halutessasi.
Monet yliopiston palvelut vaativat yliopiston ulkopuolelta käytettäessä (esim. kotoa) VPN-yhteyden. Lue ohjeet täältä
Pikaohje
Ohjelmistot
- Software Center (lisäohjelmien asentaminen yliopiston työasemille)
- Ohjelmistoportaali Mac-koneille (lisäohjelmien asentaminen yliopiston Mac-työasemille)
- Ohjelmistojakelu (Ohjelmien lataaminen kotikoneelle)
Office 365
- Office 365 UKK
- Outlook Web App (OWA) - Sähköposti selaimessa
- Teams
- Yammer
- Microsoft OneDrive for business - Office 365 -paketin pilvitallennuspalvelu
- Roskapostista ja kalasteluista ilmoittaminen: Outlook ja OWA
Verkkotyökalu suurten tiedostojen siirtämiseen
Funet FileSender - Verkkotyökalu suurten tiedostojen siirtämiseen
Pikakeskustelut
- Teams tuo kokoukset, työkalut ja sisällöt yhteen paikkaan. Voit luoda ja muokata tiedostoja, keskustella videon tai pikaviestien välityksellä ja käyttää muita Office 365-ohjelmia suoraan Teamsin sisällä.
- Jabber on pikaviestinverkko, jonka avulla voit liittyä ryhmäkeskusteluihin tai lähettää yksityisviestejä muille Jabberin käyttäjille. Voit myös itse perustaa uusia keskustelualueita. Jabberiin otetaan yhteyttä erillisellä asiakasohjelmalla.
Wiki ja Flamma-työryhmät
Flamma Workgroups eli työryhmät
Ohjeita työryhmän perustamiseen ja ylläpitoon
Wiki
Verkkopalvelu omien sisältöjen luomiseen ja julkaisemiseen sekä yliopistolaisten, vierailijoiden ja ulkopuolisten organisaatioiden yhteistyöhön.
Lue tarkempi kuvaus palveluluettelosta.
Blogipalvelu
Yliopiston blogipalvelu tarjoaa mahdollisuuden perustaa blogeja kaikenlaiseen yliopiston toimintaan liittyvään tai sitä sivuavaan käyttöön. Lue lisää opetusteknologiakeskuksen sivuilta.
SAP
SAP HR
SAP HR -henkilöstöjärjestelmän käyttäjiä ovat kaikki yliopiston työntekijät. Työntekijät mm. hakevat vuosilomat ja ilmoittavat poissaolonsa tämän järjestelmän kautta.
- Kirjaudu tästä SAP HR -järjestelmään.
- Eikö ponnahdusikkunat avaudu? Katso ohjeet SAP talous -otsikon alta.
SAP Talous
SAP-taloudenhallintajärjestelmä on väline laskujenhallintaan, -tiliöintiin ja -hyväksyntään.
Yliopiston sisäverkossa palvelu löytyy osoitteesta: https://msap.helsinki.fi/flp
SAP:ia voi käyttää yliopistoverkon ulkopuolelta asentamalla koneelle HY-VPN -ohjelmisto.
- Laskun käsittelyssä ikkunan ylä- ja alareunat peittyvät piiloon
- Ponnahdusikkunat eivät avaudu (Mozilla Firefox, Windows)
- Ponnahdusikkunat eivät avaudu (Mozilla Firefox, Macintosh)
Etätukipalvelu Bomgar
- Etäyhteyden hyväksyminen (Firefox)
- Etäyhteyden hyväksyminen (Internet Explorer)
Etäkäytettävät työpöydät (VDI)
Helsingin yliopistolla on käytössä etäkäytettävä työpöytäjärjestelmä (virtuaalinen työasemaympäristö, Virtual Desktop Infrastructure, VDI-ympäristö), jota käytetään VMware-asiakasohjelmalla (VMWare Horizon Client) tai selaimella osoitteesta vdi.helsinki.fi. Virtuaalisessa työasemaympäristössä voidaan käyttää yliopiston työasemaa turvallisesti muualta käsin.
Henkilökunnan jäsen voi käyttää sekä Windows- että Cubbli etätyöpöytiä. Opiskelija voi käyttää Cubblia.
Moodle
Kirjaudu Moodle-palveluun https://moodle.helsinki.fi/
UniSign - Sähköinen allekirjoitusjärjestelmä
Palvelun löydät osoitteesta https://unisign.helsinki.fi/
- Järjestelmää käytetään asiakirjoihin, joita ei allekirjoiteta Riihessä tai jotka on sovittu allekirjoitettavaksi käsin.
- Yliopistolaiset kirjautuvat järjestelmään yliopiston käyttäjätunnuksella napauttamalla kirjautumisikkunassa ”Kirjaudu organisaatiotunnuksella” -kohtaa.
- Tunnistautuminen HY:n ulkopuolisille allekirjoittajille on kaksivaiheinen (sähköposti + tekstiviesti matkapuhelimeen).
Sanakirja.fi
Tarvitsetko sanakirjaa? Käytössäsi on kirjautumista vaativa Sanakirja.fi eli MOT Kielipalvelu.
Tarkka ohje
Video-ohje
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?