Yliopiston tarjoamat verkkopalvelut

Yliopisto tarjoaa monia selaimella käytettäviä palveluja. Tässä ohjeita yleisimpien käyttöön. Otathan huomioon, etteivät kaikki palvelut toimi täydellisesti kaikilla käyttöjärjestelmillä ja selaimilla.

Tiesithän, että Flamman Työkalut -valikosta löydät myös useimmat palvelut ohjelinkkeineen. Voit muokata Flamman työkalulistaa halutessasi.

Monet yliopiston palvelut vaativat yliopiston ulkopuolelta käytettäessä (esim. kotoa) VPN-yhteyden. Lue tarkempia ohjeita VPN-yhteyden muodostamiseen tästä kokoomaohjeesta.

Ohjelmistot

Verkkotyökalu suurten tiedostojen siirtämiseen

Funet FileSender - Verkkotyökalu suurten tiedostojen siirtämiseen

Pikakeskustelut

• Teams tuo kokoukset, työkalut ja sisällöt yhteen paikkaan. Voit luoda ja muokata tiedostoja, keskustella videon tai pikaviestien välityksellä ja käyttää muita Office 365-ohjelmia suoraan Teamsin sisällä.

• Jabber on pikaviestinverkko, jonka avulla voit liittyä ryhmäkeskusteluihin tai lähettää yksityisviestejä muille Jabberin käyttäjille. Voit myös itse perustaa uusia keskustelualueita. Jabberiin otetaan yhteyttä erillisellä asiakasohjelmalla.

Flamma-työryhmät ja XWiki

Flamma Workgroups eli työryhmät

Lue erillinen ohje työryhmän perustamisesta ja ylläpidosta

Wiki > XWiki

Yliopisto on korvannut aiemman Confluence-alustalle perustuvan wiki-palvelun uudella avoimen lähdekoodin XWiki-palvelulla vuonna 2024. Muutos tehtiin kustannussyistä, sillä wiki-palvelun palveluntarjoaja Atlassian korotti tuotteidensa hinnoittelua merkittävästi.

Uusi XWiki-palvelu löytyy tutusta osoitteesta wiki.helsinki.fi ja soveltuu aiemman Wikin tavoin sellaisten sisältöjen tuottamiseen ja hallinnointiin, joihin on oltava pääsy myös yliopiston ulkopuolelta (kirjautumatta yliopiston palveluihin).

Blogipalvelu

Yliopiston blogipalvelu tarjoaa mahdollisuuden perustaa blogeja kaikenlaiseen yliopiston toimintaan liittyvään tai sitä sivuavaan käyttöön.

Lue lisää blogipalvelusta opetusteknologiakeskuksen sivuilta.

SAP

SAP HR

SAP HR -henkilöstöjärjestelmän käyttäjiä ovat kaikki yliopiston työntekijät. Työntekijät mm. hakevat vuosilomat ja ilmoittavat poissaolonsa tämän järjestelmän kautta.

SAP Talous

SAP-taloudenhallintajärjestelmä on väline laskujenhallintaan, -tiliöintiin ja -hyväksyntään.

Yliopiston sisäverkossa palvelu löytyy osoitteesta: https://msap.helsinki.fi/flp

SAP:ia voi käyttää yliopistoverkon ulkopuolelta asentamalla koneelle HY-VPN -ohjelmisto.

Etätukipalvelu Beyond Trust (entinen Bomgar)

Etäkäytettävät työpöydät (VDI)

Helsingin yliopistolla on käytössä etäkäytettävä työpöytäjärjestelmä (virtuaalinen työasemaympäristö, Virtual Desktop Infrastructure, VDI-ympäristö), jota käytetään VMware-asiakasohjelmalla (VMWare Horizon Client) tai selaimella osoitteessa vdi.helsinki.fi. Virtuaalisessa työasemaympäristössä voidaan käyttää yliopiston työasemaa turvallisesti muualta käsin.

Henkilökunnan jäsen voi käyttää sekä Windows- että Cubbli etätyöpöytiä. Opiskelija voi käyttää Cubblia.

UniSign - Sähköinen allekirjoitusjärjestelmä

Palvelun löydät osoitteesta https://unisign.helsinki.fi/

• Järjestelmää käytetään asiakirjoihin, joita ei allekirjoiteta Riihessä tai jotka on sovittu allekirjoitettavaksi käsin.
    • ​​​​​Yliopistolaiset kirjautuvat järjestelmään yliopiston käyttäjätunnuksella napauttamalla kirjautumisikkunassa ”Kirjaudu organisaatiotunnuksella” -kohtaa.
    • Tunnistautuminen HY:n ulkopuolisille allekirjoittajille on kaksivaiheinen (sähköposti + tekstiviesti matkapuhelimeen).

Tarkempi Unisign-ohjeistus löytyy Flammasta

Sanakirja.fi

Tarvitsetko sanakirjaa? Käytössäsi on kirjautumista vaativa Sanakirja.fi eli MOT Kielipalvelu.

Valitse kirjautumisruudussa Haka-tunnus ja valitse oma kotiyliopistosi, niin pääset kirjautumaan sanakirjaan omilla yliopistotunnuksillasi.

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?