Välkommen till webbplatsen för IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet

IT-Helpdesk betjänar personal och studerande vid Helsingfors universitet i chatten, via e-post och per telefon. Supporten och anvisningarna från oss begränsas till de viktigaste enheterna som omfattas av universitetets centraliserade underhåll och deras standardprogram. IT-Helpdesks öppettiderna hittar du längst ner på varje anvisningssida. IT-Helpdesks webbplats med anvisningar står till din tjänst 24/7.

Hantering av cookies
Cookiehantering testas på IT-Helpdesks webbplats med anvisningar. Vi rekommenderar att du tillåter alla cookies för att säkerställa en smidig användning av webbplatsen. Vid behov kan du ändra ditt samtycke via ikonen längst ner på sidan.

Landningssidor

Trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om trådlösä nätverk vid Helsingfors universitet. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Microsoft 365

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om Microsoft 365 -eposten. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Läs din e-post på https://www.helsinki.fi/office365

Kan du inte logga in på epost? Ange din användarnamn i formuläret
anvandarnamn@ad.helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Mer hjälp med inställningar och inloggning

Anslutningar från utanför universitetet

Universitetet har nättjänster som på grund av licensorsaker endast får användas inom universitetets nätverk. Sådana är bland annat databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda tjänsterna från en dator utanför universitetets nät är det möjligt endast med hjälp av en krypterad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server.

Den vanligaste tekniken som används för denna typ av anslutningar är VPN (Wikipedia). För att använda VPN-anslutningen behövs ett giltigt användarnamn vid universitetet.

OBS! Uppdatering av universitets bärbara datorer

Till nya studerande och anställda på universitetet

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna för användning av informationsteknik för nya studerande och anställda på universitetet. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Helsingfors universitets IT-anvisningar finns huvudsakligen på denna webbplats med anvisningar som är öppen för alla. Observera att instruktionerna ofta innehåller korta snabbanvisningar och längre exakta anvisningar med bilder. En del anvisningar finns också som videor

Lösenord

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om lösenord. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel. Lösenorden för användarnamnen vid universitetet gäller ett år åt gången. Naturligtvis kan du av datasäkerhetsskäl byta ditt lösenord oftare. 

För att byta ditt lösenord, gå till adressen www.helsinki.fi/losenord

Obs! Användare av universitetets Mac-datorer, följ dessa instruktioner för att byta ditt lösenord (och spara mycket besvär)

De exakta lösenordskraven finns i applikationen för lösenordsändring www.helsinki.fi/losenord. Lösenordskrav publiceras inte på grund av datasäkerhet.


Kom ihåg att ditt

Aktuellt

02.09.2024

Unigrafia förnyar universitetets utskriftstjänst från och med oktober 2024 – tjänstens nya namn är Uniprint

Unigrafia ja Helsingin yliopiston tietotekniikkakeskus käynnistävät vuoden 2024 lokakuusta alkaen uuden Uniprint-tulostusjärjestelmän käyttöönoton yliopistolla. Tämä merkitsee siirtymistä uuden toimittajan (Ricoh) yhtenäiseen ja integroituun järjestelmään, joka parantaa tulostuskokemustasi. Samalla nykyinen Canon-tulostusjärjestelmä poistuu porrastetusti käytöstä.

20.08.2024

Cubbli 24 installeras på nya Cubbli-datorer från och med augusti – under hösten erbjuds uppdateringen även för befintliga Cubbli-datorer

På universitetets nya Cubbli-datorer (personalens nya datorer och nya studerandes laptoppar) installeras operativsystemsversionen Cubbli 24 (Ubuntu 24.04 LTS) från och med augusti 2024. Cubbli 24-uppdateringen erbjuds under hösten även för universitetets övriga Cubbli-datorer som omfattas av garantin.

15.08.2024

Uppdatera din Zoom-applikation till den senaste versionen – de gamla versionerna slutar fungera den 21 augusti 2024

Universitetets Zoom-tjänsteleverantör NORDUnet uppmanar alla att uppdatera sin Zoom-applikation till version 6.1.0 eller en nyare version. Uppdateringen har redan installerats på de flesta av universitetets datorer. IT-centret kommer att blockera användning av äldre versioner av Zoom från och med onsdagen den 21 augusti 2024.

13.06.2024

Stödtjänsten för tillgänglighet hjälper dig att bedöma tillgängligheten i dina system!

Funderar du på hur tillgänglighetskraven påverkar informationssystem och förverkligandet av dem? Den nya stödtjänsten för tillgänglighet i informationssystem stöder ansvariga för informationssystem och applikationsutvecklare i deras bedömningar av tillgängligheten i system.

Tillbaka upp