Välkommen till webbplatsen för IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet

IT-Helpdesk betjänar personal och studerande vid Helsingfors universitet i chatten, via e-post och per telefon. Supporten och instruktionerna från oss begränsas till de viktigaste enheterna som omfattas av universitetets centraliserade underhåll och deras standardprogram. IT-Helpdesks öppettiderna hittar du längst ner på varje instruktionssida. IT-Helpdesks webbplats med instruktioner står till din tjänst 24/7.

Hantering av cookies
IT-Helpdesks webbplatsen används hantering av cookies. Vi rekommenderar att du tillåter alla cookies för att säkerställa en smidig användning av webbplatsen. Vid behov kan du ändra ditt samtycke via ikonen längst ner på sidan.

Landningssidor

Trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om trådlösä nätverk vid Helsingfors universitet. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Anslutningar från utanför universitetet

Universitetet har nättjänster som på grund av licensorsaker endast får användas inom universitetets nätverk. Sådana är bland annat databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda tjänsterna från en dator utanför universitetets nät är det möjligt endast med hjälp av en krypterad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server.

Den vanligaste tekniken som används för denna typ av anslutningar är VPN (Wikipedia). För att använda VPN-anslutningen behövs ett giltigt användarnamn vid universitetet.

OBS! Uppdatering av universitets bärbara datorer

Microsoft 365

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om Microsoft 365 -eposten. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Läs din e-post på https://www.helsinki.fi/office365

Kan du inte logga in på epost? Ange din användarnamn i formuläret
anvandarnamn@ad.helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Mer hjälp med inställningar och inloggning

Till nya studerande och anställda på universitetet

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna för användning av informationsteknik för nya studerande och anställda på universitetet. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Helsingfors universitets IT-anvisningar finns huvudsakligen på denna webbplats med anvisningar som är öppen för alla. Observera att instruktionerna ofta innehåller korta snabbanvisningar och längre exakta anvisningar med bilder. En del anvisningar finns också som videor

Lösenord

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om lösenord. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel. Lösenorden för användarnamnen vid universitetet gäller ett år åt gången. Naturligtvis kan du av datasäkerhetsskäl byta ditt lösenord oftare. 

För att byta ditt lösenord, gå till adressen www.helsinki.fi/losenord

Obs! Användare av universitetets Mac-datorer, följ dessa instruktioner för att byta ditt lösenord (och spara mycket besvär)

De exakta lösenordskraven finns i applikationen för lösenordsändring www.helsinki.fi/losenord. Lösenordskrav publiceras inte på grund av datasäkerhet.


Kom ihåg att ditt

Aktuellt

19.11.2024

Viva Engage tas ur bruk den 26 november 2024 – använd Teams och följ Flamma

Kommunikationsplattformen Microsoft Viva Engage (tidigare Yammer), som länge använts vid universitetet, tas ur bruk den 26 november 2024 genom beslut av universitetets kommunikation och samhällsrelationer.

18.11.2024

Verktyget för hantering av grupplagringsutrymmen RYHTI överförs till Onify-portalen – driftavbrott i tjänsten 25.11 kl. 10–27.11 kl. 16

Verktyget för hantering av grupplagringsutrymmen RYHTI överförs till Onify-självbetjäningsportalen i slutet av november 2024. Överföringen genomförs 25.11 kl. 10–27.11 kl. 16, varvid det kommer att vara ett driftavbrott i verktyget för hantering av grupplagringsutrymmen.

07.11.2024

Prova AI-assistenten Avidnote som stöd för din forskning och ditt arbete – appen används på prov fram till den 1 februari 2025

Avidnote är en webbläsarbaserad AI-applikation som används på prov vid universitetet och vars syfte är att underlätta produktionen av forskningsdokument. AI-systemet Avidnote hjälper dig att skriva och analysera resultat, och det finns även transkriberingsfunktioner i appen.

04.11.2024

Nya Uniprint-skrivare installeras på Campus Vik 8.–22.11.2024

Helsingfors universitets utskriftssystem förnyas mellan oktober och december 2024 i samarbete med den nya tjänsteleverantören Ricoh. Med det nya systemet uppgraderas enheterna till moderna, energieffektiva modeller, användarupplevelsen förbättras, utskriftstiderna förkortas, dokumenthanteringen underlättas och utskriftstjänsten blir enklare att använda. Universitetets nya utskriftstjänst heter Uniprint.

Tillbaka upp