Välkommen till webbplatsen för IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet

IT-Helpdesk betjänar personal och studerande vid Helsingfors universitet i chatten, via e-post och per telefon. Supporten och instruktionerna från oss begränsas till de viktigaste enheterna som omfattas av universitetets centraliserade underhåll och deras standardprogram. IT-Helpdesks öppettiderna hittar du längst ner på varje instruktionssida. IT-Helpdesks webbplats med instruktioner står till din tjänst 24/7.

Landningssidor

Trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om trådlösä nätverk vid Helsingfors universitet. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Microsoft 365

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om Microsoft 365 -eposten. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Läs din e-post på https://www.helsinki.fi/office365

Kan du inte logga in på epost? Ange din användarnamn i formuläret
anvandarnamn@ad.helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Mer hjälp med inställningar och inloggning

Anslutningar från utanför universitetet

Universitetet har nättjänster som på grund av licensorsaker endast får användas inom universitetets nätverk. Sådana är bland annat databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda tjänsterna från en dator utanför universitetets nät är det möjligt endast med hjälp av en krypterad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server.

Den vanligaste tekniken som används för denna typ av anslutningar är VPN (Wikipedia). För att använda VPN-anslutningen behövs ett giltigt användarnamn vid universitetet.

OBS! Uppdatering av universitets bärbara datorer

Lösenord

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om lösenord. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel. Lösenorden för användarnamnen vid universitetet gäller ett år åt gången. Naturligtvis kan du av datasäkerhetsskäl byta ditt lösenord oftare. 

För att byta ditt lösenord, gå till adressen www.helsinki.fi/losenord

Obs! Användare av universitetets Mac-datorer, följ dessa instruktioner för att byta ditt lösenord (och spara mycket besvär)

De exakta lösenordskraven finns i applikationen för lösenordsändring www.helsinki.fi/losenord. Lösenordskrav publiceras inte på grund av datasäkerhet.


Kom ihåg att ditt

Till nya studerande och anställda på universitetet

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna för användning av informationsteknik för nya studerande och anställda på universitetet. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Helsingfors universitets IT-anvisningar finns huvudsakligen på denna webbplats med anvisningar som är öppen för alla. Observera att instruktionerna ofta innehåller korta snabbanvisningar och längre exakta anvisningar med bilder. En del anvisningar finns också som videor

Aktuellt

27.01.2025

AI-assistenten Avidnote är tillgänglig för universitetsanställda och studerande även efter provperioden från och med 1.2.2025

Universitetets personal och studerande använde AI-assistenten Avidnote aktivt under provperioden, och universitetet har beslutat att förlänga licensen för programvaran. Avidnote är tillgänglig för alla universitetsanställda och studerande även efter provperioden, från den 1 februari 2025 för ett år framåt till att börja med.

20.01.2025

Uppdatera din Zoom-applikation till den senaste versionen – de gamla versionerna slutar fungera den 23 januari 2025

Universitetets Zoom-tjänsteleverantör NORDUnet uppmanar alla att uppdatera sin Zoom-applikation till version 6.3.0 eller en nyare version. Uppdateringen har redan installerats på de flesta av universitetets datorer. IT-centret kommer att blockera användning av äldre versioner av Zoom från och med torsdagen den 23 januari 2025.

15.01.2025

Ändring i eduroam-inloggningar utanför universitetet 21.1.2025 – ladda vid behov ner de nya eduroam-inställningarna

Inloggningstjänsterna för universitetets interna eduroam-förbindelser förnyades våren 2024 så att man måste logga in i tjänsten med hela användarnamnet som slutar på @helsinki.fi, det vill säga formatet rkeskiva@helsinki.fi. Nu överförs även eduroam-förbindelser utanför universitetet till den nya inloggningstjänsten från och med den 21 januari 2025.

14.01.2025

Ändring i skapandet av externa användarnamn för universitetets Wiki-tjänst från och med den 20 januari 2025

Det kommer att ske en ändring i skapandet av externa användarnamn för Wiki-tjänsten (wiki.helsinki.fi) från och med den 20 januari 2025. I fortsättningen krävs en inbjudan från en användare som har ett användarnamn vid universitetet för att skapa ett externt användarnamn för Wiki-tjänsten. Ändringen görs av datasäkerhetsskäl.

Hantering av cookies
IT-Helpdesks webbplatsen används hantering av cookies. Vi rekommenderar att du tillåter alla cookies för att säkerställa en smidig användning av webbplatsen. Vid behov kan du ändra ditt samtycke via ikonen längst ner på sidan.

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?
Tillbaka upp